Show simple item record

dc.contributor.authorLindholm, Maiju
dc.date.accessioned2014-12-05T06:56:18Z
dc.date.available2014-12-05T06:56:18Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1453205
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44816
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia representaatioita saamelaisista rakennetaan norjalaisessa sekä suomalaisessa matkailumarkkinoinnissa englanniksi. Aineistona oli yksi kunkin maan virallisen matkailumarkkinointiportaalin (VisitFinland ja VisitNorway)saamelaisaiheinen alasivu. Tutkielman teoriapohjana käytettiin kriittistä diskurssianalyysia(esim. Fairclough 1992, Pietikäinen & Mäntynen 2009, Blommaert 2005). Taustatietona käytiin läpi aiempia tutkimuksia saamelaisrepresentaatioista. Metodeissa nojattiin pääosin laadulliseen ja monimodaaliseen analysointiin, jossa pohjana oli Fairclough’n (1992) kolmitasoinen diskurssiaineiston analysointi. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että molemmilla nettisivuilla saamelaisrepresentaatiot rakennettiin odotetusti stereotyyppien varaan. Niissä korostuivat erilaisuudet saamelaisten ja länsimaalaisten välillä. Erityisesti saamelaisten perinteisiä elintapoja markkinoitiin, mikä on tullut ilmi myös aiemmassa saamelais- ja alkuperäiskansojen tutkimuksessa. Historiattomuus ja modernin saamelaiselämän huomiotta jättäminen olivat tässäkin tutkielmassa selkeitä tuloksia saamelaisrepresentaatioiden rakentamisessa, mikä on tyypillistä jälkikoloniaaliselle diskurssille. Norjalaisen ja suomalaisen aineiston välillä eroja oli lähinnä tyylissä ja näkökulmassa. Norjalainen sivu luotti informatiiviseen ja perinteiseen tyyliin, siinä missä suomalainen sivu käytti enemmän adjektiiveja, markkinoivaa kieltä, kuvia, ja otti turistit enemmän huomioon.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (85 sivua)
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherCritical discourse analysis
dc.subject.othermultimodal analysis
dc.subject.otherSámi people
dc.subject.othertourism
dc.subject.otherrepresentations.
dc.titleThe representation of Sámi people on Finnish and Norwegian tourism websites in English
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201412053434
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.subject.methodDiskurssianalyysi
dc.date.updated2014-12-05T06:56:19Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysosaamelaiset
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysomatkailu
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysodigitaalinen markkinointi
dc.subject.ysoverkkomainonta
dc.subject.ysoSuomi
dc.subject.ysoNorja


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record