Show simple item record

dc.contributor.advisorPitkänen-Huhta Anne
dc.contributor.advisorAro Mari
dc.contributor.authorTikkanen, Riikka
dc.date.accessioned2014-11-24T13:19:30Z
dc.date.available2014-11-24T13:19:30Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1451953
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44725
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena oli selvittää vieraiden kielten yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia kielijännityksestä. Tavoitteena oli tarkastella missä tilanteissa opiskelijat kokevat kielijännitystä, mistä se heiden mielestään johtuu, millaisia vaikutuksia jännityksellä on ja millaisia keinoja opiskelijoilla on pärjätä oman jännityksen kanssa. Tutkimuksessa keskeisessä roolissa ovat opiskelijoiden omat käsitykset ja kokemukset. Kielijännitystä on tutkittu paljon mutta aiempi tutkimus on keskittynyt aloitteleviin kielten opiskelijoihin erityisesti Pohjois-Amerikkalaisessa yliopisto kontekstissa. Aiempi tutkimus on myös ollut pitkälti määrällistä tutkimusta. Tästä syystä tämä laadullinen tutkielma keskittyy edistyneisiin kieltenopiskelijoihin, joiden kielijännityksen tunteita on tutkittu vähän erityisesti Suomessa. Tutkielman aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastatteluja oli yhteensä neljätoista, joista kolmetoista otettiin osaksi tutkimusta. Haastateltavat olivat Jyväskylän yliopiston vieraiden kielten pääaineopiskelijoita. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin teemoittain hyödyntäen sisällön analyysin menetelmiä. Teemat muodostuivat neljän tutkimuskysymyksen ympärille, jotka avaavat opiskelijoiden kielijännityksen kokemuksia eri näkökulmista. Tutkielman tulokset osoittivat, että opiskelijat kokevat eniten kielijännitystä puhumiseen ja esiintymiseen liittyvissä tilanteissa. Jännityksen taustalla on moninaisia syitä, jotka liittyvät opiskelijaan itseensä, opettajiin sekä kanssa opiskelijoihin. Jännitykseen vaikuttaa opiskelijan käsitykset itsestä kieltenoppijana sekä rooli yliopisto-opiskelijana. Erityisesti opiskelujen alkuaika on vaihe, jossa koetaan kielijännitystä. Kielijännitys vaikuttaa opiskelijan toimintaan, ajatteluun ja tunteisiin. Selviytymiskeinot kohdistuvat kielitaidon parantamiseen, hyvään valmistumiseen, tunteiden- ja ajatustenhallintaan sekä hakeutumiseen tilanteisiin ja ryhmiin, joissa on turvallista harjoitella jännittäviä tilanteita. Kielijännityksen vähentämiseksi tarvitaan keinoja vaikuttaa opiskelijoiden uskomuksiin ja käsityksiin itsestään opiskelijoina ja heihin kohdistuviin odotuksiin.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (84 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherForeign language learning anxiety
dc.subject.otherbeliefs
dc.subject.otheradvanced language learners
dc.title"Välillä mua on melkein itkettäny mennä luennolle" : advanced language learners' experiences with foreign language anxiety
dc.title.alternativeAdvanced language learners' experiences with foreign language anxiety
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201411243344
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2014-11-24T13:19:30Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokorkeakouluopiskelu
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysokielet
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysojännittäminen
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright