dc.contributor.advisor | Kostiainen, Emma. | |
dc.contributor.advisor | Rautiainen, Matti. | |
dc.contributor.author | Käppi, Tuomas | |
dc.date.accessioned | 2014-11-17T14:31:47Z | |
dc.date.available | 2014-11-17T14:31:47Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1451645 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44680 | |
dc.description.abstract | Tässä pro gradu-työssä tutkittiin ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kiinnittymistä yliopistoon. Kiin-nittyminen on prosessi, jossa opiskelijasta tulee yliopistoyhteisön jäsen ja hän alkaa toimia akateemis-ten tavoitteiden saavuttamiseksi. Yliopistoon kiinnittymisessä nähtiin teorian pohjalta kaksi päälinjaa: akateeminen ja sosiaalinen integraatio. Tutkimuksen taustalla vaikutti työhypoteesi, jonka mukaan opettajien ja ensimmäisen vuoden opiskelijoiden erilainen tapa hahmottaa tieteenalan kysymyksiä saattaa välillisesti haitata opiskelijoiden kiinnittymistä yliopistoon.
Tutkimustapa oli fenomenologinen. Opiskelijoiden kiinnittymistä yliopistoon tutkittiin heidän koke¬mustensa kautta. Aineisto kerättiin havainnoimalla, kyselyillä ja haastattelemalla syyslukukau-della 2013 Jyväskylän yliopiston luokanopettaja- sekä erityispedagogiikan koulutusohjelmien ensim-mäi¬sen vuoden opiskelijoita (n=113). Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Opiskelijoiden kokemuksia selittäväksi yhdistäväksi tekijäksi muodostui se, että heillä on opiske-lun myötä alkanut uusi elämänvaihe. Opiskelijat ovat hyvin motivoituneita opiskelun alkuvai¬heessa. Toisaalta he kokevat kognitiivista kuormaa. Ensimmäisten kuukausien aikana akateeminen integraatio ilmenee yliopiston toimintatapojen omaksumisena ja opiskelun aloittamisena. Sosiaalinen integraatio ilmenee ihmissuhteiden muodostamisena ja ryhmiin kiinnittymisenä.
Jatkotutkimusaiheeksi ehdotetaan sitä, miten uusien opiskelijoiden kiinnittymistä yliopistoon voidaan edistää. Opettajia ja opiskelijoita tutkimalla voidaan ymmärtää paremmin yliopisto-opiskelun alkuvaiheen ilmiöitä, ja saadun tiedon varassa kehittää koulutusta. | fi |
dc.description.abstract | This Master’s thesis investigated first year students’ integration into university. Integration is a process in which a student becomes a member of the university community and starts working towards academic goals. Theory gave rise to a division into two main categories of integration: academic and social. Serving as the background of the investigation was a working hypothesis that teachers’ and first year students’ different ways of approaching scientific questions might indirectly interfere with stu-dents’ integration into university.
The research method was phenomenological: students’ integration was studied through their experiences. The data was collected at the University of Jyväskylä in autumn 2013 by observation, questionnaires and interviews with first year students of the degree programmes in primary school teacher education and special education (n=113). The data was examined with qualitative analysis of content.
The main explanatory factor of students’ experiences was found to be that students had begun a new phase of life. Students are also highly motivated at the initial stages of their studies. On the other hand they experience significant cognitive load. In the first months of studies, academic integration is visible in students learning academic approaches and starting their studies. Social integration is visible in the forming of interpersonal relationships and group formation.
In future research, it is suggested to study how new students’ integration into university can be improved. By studying teachers and students, the processes at the beginning of academic studies can be better understood, and the knowledge thus gathered can be used to advance university education. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (53 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Jyväskylän yliopisto | |
dc.title | "Opiskelu on ollut mielenkiintoista ja mukavaa" : yliopistoon kiinnittyminen opettajaopiskelijoiden ensimmäisen vuoden kokemusten valossa | |
dc.title.alternative | Yliopistoon kiinnittyminen opettajaopiskelijoiden ensimmäisen vuoden kokemusten valossa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201411173278 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.subject.method | Fenomenologia | |
dc.date.updated | 2014-11-17T14:31:48Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | korkeakouluopiskelu | |
dc.subject.yso | korkeakoulupedagogiikka | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |