Skype-suomea: kielten raja-aitoja kaatamassa
Tuomainen, S., & Virtanen, A. (2014). Skype-suomea: kielten raja-aitoja kaatamassa. In Y. Lauranto, & M. Vehkanen (Eds.), Päättymätön projekti: Puhetta eri S2-foorumeilla (pp. 54-59). Helsingin yliopiston suomen kielen, suomalais-ugrilaisten ja pohjoismaisten kielten ja kirjallisuuksien laitos. Kakkoskieli, 7. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/135590
Published in
KakkoskieliDate
2014[Johdanto] Skandinavian laitoksella, University of California Berkeleyn kampuksella1, opiskellaan
kaikkia pohjoismaisia kieliä kaksivuotisessa ohjelmassa. Suomen kielen toisen
vuoden kurssin voi suorittaa useampaan kertaan, ja siitä saa myös opintopisteitä joka
lukukausi. Kursseilla on siten opiskelijoita, jotka opiskelevat suomea neljäkin vuotta.
Tilanne luo haasteita opettajalle, jonka tehtävänä on kehittää monitasokurssia pienelle
ryhmälle oppilaita. Kurssin opiskelijat ovat kuitenkin niitä, joille suomen kieli on tärkeää,
ja siten he ovat motivoituneita ja innostuneita – oikeita suomifaneja. Mukana on
usein myös niin kutsuttuja perinnekielen oppijoita (engl. heritage language learners),
eli sukujuuriltaan suomalaisia, jotka jo tuntevat hyvin suomalaista kulttuuria ja joiden
suomalaiset taustat osaltaan kannustavat heitä suomen opintoihin. [Jatkuu; ks. artikkeli]
Publisher
Helsingin yliopiston suomen kielen, suomalais-ugrilaisten ja pohjoismaisten kielten ja kirjallisuuksien laitosParent publication ISBN
978-951-51-0038-2Is part of publication
Päättymätön projekti: Puhetta eri S2-foorumeillaISSN Search the Publication Forum
1238-9471Keywords
Original source
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/135590Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/23959948
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Statistical analyses of project Broken Finnish (Rikkinäistä suomea)
Ahola, Sari; Halonen, Mia; Neittaanmäki, Reeta; Hirvelä, Tuija (2023)Rikkinäistä suomea -Akatemia-hankeaineiston R-, facets-, MFRM-analyyseja. Esimerkiksi vuorovaikutuksia seuraavien muuttujien/tekijöiden välillä: arviointikriteerit (yleistaitotasoarvio; yleiskriteeri, sujuvuus, koherenssi, ... -
Kotimaisten kielten koulutustarjonta kansainvälisille korkeakouluopiskelijoille
Saarinen, Taina; Vaarala, Heidi; Haapakangas, Eeva-Leena; Kyckling, Erja (Jyväskylän yliopisto, Soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2016) -
Matematiikkaa vai suomea? : S2-oppijoiden oma-aloitteiset kysymykset peruskoulun matematiikan oppitunneilla
Lilja, Niina (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2014)In recent years, learner-initiated actions have started to attract more and more attention in research on classroom interaction. It has been recognized that by taking the initiative and by actively contributing to the ... -
”Kato, tuo puhhuu suomea!” : sujuvasti äännetty suomi ja yhteiskunnallinen osallisuus
Leinonen, Anne (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Ääntäminen on puheilmaisun perusta. Sujuvaa ja ymmärrettävää puhetta on helppo kuunnella, se ei ole liian nopeaa tai takeltelevan hidasta, äänteet erottuvat ja puheen sävelkulku on vivahteikas (Valo 1994). Aikuiset suomi ... -
Jelmu-suomea : suomen kielen käyttö ja oppiminen vapaaehtoistyössä
Tourunen, Anniina (2016)Maisterintutkielmassani tarkastelen suomen kielen non-formaalia eli suunnitelluissa toiminnoissa mutta koulukontekstin ulkopuolella tapahtuvaa oppimista. Tutkin Jyväskylän elävän musiikin yhdistys Jelmu ry:n kansainvälisten ...