Jelmu-suomea : suomen kielen käyttö ja oppiminen vapaaehtoistyössä
Maisterintutkielmassani tarkastelen suomen kielen non-formaalia eli suunnitelluissa toiminnoissa mutta koulukontekstin ulkopuolella tapahtuvaa oppimista. Tutkin Jyväskylän elävän musiikin yhdistys Jelmu ry:n kansainvälisten vapaaehtoistyöntekijöiden suomen kielen käyttöä ja oppimista. Olen tehnyt Jelmussa vapaaehtoistyötä 15 vuoden ajan, joten tutkimuksessani on etnografista otetta. Suomen kielen oppimista vapaaehtoistyössä on tutkittu vasta erittäin vähän, vaikka kielen oppimisesta työelämässä on jo jonkin verran tutkimustietoa. Esimerkiksi työyhteisön tuella on havaittu olevan merkitystä maahanmuuttajataustaisen työntekijän kielen oppimiselle.
Tutkimukseni aineisto on kerätty haastattelemalla viittä vapaaehtoistyöntekijää, osaa suomeksi ja osaa englanniksi. Lisäksi olen haastatellut Jelmu ry:n entistä vapaaehtoisvastaavaa. Analyysimenetelmänä olen käyttänyt diskurssianalyysia. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys pohjaa ekologiseen näkökulmaan kielenoppimisesta, jonka mukaan oppimisen ymmärtämisessä keskeistä on oppijan aistitoiminta, sosiaalinen aktiivisuus sekä vuorovaikutus, johon oppija sitoutuu. Ekologiseen näkökulmaan liittyy olennaisena affordanssi, joka tarkoittaa organismin ja ympäristössä ilmenevän ominaisuuden vastavuoroista suhdetta. Kielellisistä resursseista tulee affordansseja, kun oppija rakentaa niihin henkilökohtaisen suhteen.
Tutkimukseni mukaan vapaaehtoistyöntekijät oppivat suomea ennen kaikkea vuorovaikutustilanteissa asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa. Kieltä opitaan passiivisesti kuuntelemalla ja aktiivisesti puhetilanteisiin osallistuen. Affordansseina toimivat myös muun muassa kirjalliset ohjeet. Vapaaehtoistyössä opitaan erityisesti puhekieltä ja sanastoa. Vapaaehtoistyöntekijät pääsevät hyvin mukaan työyhteisöön suomen kieltä osaamattominakin, mutta kielen oppiminen helpottaa syvällisempää kanssakäymistä työkavereiden kanssa ja muun muassa huumorin ymmärtämistä. Kielitaito ei määrittele vapaaehtoistyöntekijän työtehtäviä: jokainen on päässyt halutessaan kokeilemaan haastavampiakin työtehtäviä kielitaitotasostaan huolimatta. Työyhteisön jäsenet tukevat kielen oppimista muun muassa antamalla oppijalle tarvittavia sanoja tai fraaseja, toistamalla ja selittämällä sanoja, korjaamalla kieltä ja antamalla aikaa miettiä. Ryhmätilanteissa vapaamuotoisesti keskusteltaessa suomea osaamaton vapaaehtoistyöntekijä kuitenkin usein ”unohtuu.” Näissä tilanteissa suomenkielisten olisi hyvä varmistaa, että suomea vasta opettelevatkin pysyvät mukana keskustelussa.
Tulosten pohjalta minua jäi mietityttämään, miten ratkaista yhteisön vuorovaikutustilanteissa kieltä opettelevan henkilön ymmärtämisen varmistaminen ja keskusteluun mukaan ottaminen. Myös englannin kielen vahva asema Suomessa ja englannin käyttö lingua francana mietityttää, koska asialla tuntuu olevan sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia kielen oppimiseen. Vapaaehtoistyön kenttää pitäisi tutkia jatkossa laajemmin, jotta kolmannen sektorin hyödyntämismahdollisuuksista kielenoppimisen ja kotoutumisen saralla saataisiin lisää tietoa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kielen oppimisen ekologiaa : maahanmuuttajaäidit kertovat
Dufva, Hannele (Kotikielen seura, 2021) -
Korkeakoulutetut kotoutujat suomen kielen käyttäjinä : toimijuus, tunteet ja käsitykset
Scotson, Mia (Kotikielen seura, 2020)Mia Scotsonin soveltavan kielitieteen alaan kuuluva väitöskirja tarkastettiin Jyväskylän yliopistossa 12. syyskuuta 2020. Vastaväittäjänä toimi apulaisprofessori Johanna Vaattovaara Tampereen yliopistosta ja kustoksena ... -
Kotoutumiskoulutus muuttaa muotoaan : akateemisia taitoja rakentamassa
Lehtonen, Tuija; Reiman, Nina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019) -
Matkalla osaajaksi : suomi toisena kielenä -oppijoiden oppimispolut
Kautto, Elina (2019)Tutkielmassa tutkitaan viiden aikuisen maahanmuuttajan kokemuksia heidän suomen kielen oppimisestaan. Tavoitteena on tarkastella, millainen asema kolmannen sektorin kielenoppimista tukevalla toiminnalla on heidän ... -
Aikuisten S2-oppijoiden kielenoppimisen kokemuksia selkomukautetun kaunokirjallisuuden parissa
Kastari, Mervi (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2019)Artikkeli käsittelee oppimisen kokemuksia selkomukautetun kaunokirjallisuuden parissa kotoutumiskoulutuksen lukupiirissä. Aineistona ovat lukupiirien 24 osallistujan haastattelut. Haastattelut on tehty osallistujien toisella ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.