Heterogeeniset oppilasryhmät musiikinopetuksessa
Tutkielmani on sekoitus erityispedagogiikkaa ja musiikkikasvatusta. Käsittelen nimittäin sitä, miten musiikinopettaja voisi ottaa erilaiset oppijat opetuksessaan huomioon. Yleisopetuksen ryhmässä on hyvin paljon erilaisia oppijoita, joilla voi olla oppimisensa taustalla oppimisvaikeuksia, lahjakkuutta, monikulttuurisuutta tai eri oppimistapoja. Erityisiin oppimisvaikeuksiin kuuluvat lukivaikeudet, matematiikan oppimisvaikeudet, lievät kielelliset erityisvaikeudet, tarkkaavaisuuden ongelmat, kehitykselliset koordinaatiohäiriöt ja sosio-emotionaaliset ongelmat. Eri oppimistavat taas koostuvat auditiivisesta, kinesteettisestä ja visuaalisesta hahmottamistavasta. Heterogeenisten oppilasryhmien vuoksi musiikinopettajan olisi hyvä tietää ja huomioida opetuksessaan jokaisen oppilaansa oppimiseen kohdistuvat erityiset tarpeet.
Musiikinopettaja pystyy ottamaan huomioon opetuksessaan eli eriyttämään erilaiset oppijat monella tavalla. Musiikinopettaja voi suunnitella musiikintunnin aiheet niin, että ne auttavat kehittämään oppilaan ulkomusiikillisia taitoja, joissa oppilaalla on hankaluuksia. Musiikinopettajan kannattaa myös käyttää opetuksessaan monia eri oppimistapoja, jotta opittava asia olisi kaikkien helpompi hahmottaa. Eriyttäminen lähtee oppilaantuntemuksesta, jolloin musiikinopetus voidaan suunnitella jokaisen oppilaan kykyihin ja kehitystasoon nähden sopivaksi. Eriyttämisen lisäksi jokainen oppilas tarvitsee jatkuvaa ohjausta, kannustusta ja motivointia. Musiikinopettajan on myös hyvä kiinnittää huomiota palautteenantoon, arviointiin ja oppilaiden keskinäiseen ryhmäyttämiseen.
Opiskelen sivuaineenani erityispedagogiikkaa, joten halusin tutkielmassani selvittää, miten musiikinopettajan olisi hyvä opettaa musiikkia oppilaille, joilla on erityisiä tarpeita oppimisen suhteen. Oppimisvaikeuksien diagnosointi on yleistynyt, joten todella moni oppilas tarvitsee tukea oppimisessaan. Opettajalta tämä vaatii tietämystä ja ennen kaikkea halua opettaa heterogeenista oppilasmassaa. Tulevana musiikinopettajana tartuin tähän haasteeseen ja selvitin, mitä kaikkea erilaisten oppijoiden opettamiseen liittyy. Tutkielmani on myös pohja tulevalle maisterintutkielmalleni, joka todennäköisesti käsittelee samaa aihetta hieman syvemmin ja yksityiskohtaisemmin, mutta keskittyen vain yhteen erilaisten oppijoiden kategoriaan.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yksilöintegraatio musiikinopetuksessa : tapaustutkimus kehitysvammaisen oppilaan opiskelusta peruskoulun ensimmäisen luokan musiikinopetuksessa
Hurskainen, Hanna-Mari; Pulkkinen, Samu (1997) -
Oppilaiden erilaisuuden huomioiminen yläkoulun kemian opetuksessa
Siekkinen, Saija (2020)Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin opettajien kokemuksia ja näkemyksiä kemian opetuksen eriyttämisestä yläkoulussa. Lisäksi tutkittiin opettajien käyttämiä eriytystapoja. Tutkielman kirjallisessa osassa kartoitettiin ... -
Pelillisyys oppimisessa ja musiikinopetuksessa
Kettunen, Juho (2018)Selvitän tutkielmassani miten pelillistä opetusta voi toteuttaa ja mitä vaikutuksia sillä on oppimiseen. Lisäksi etsin musiikinopetuksen saralta pelillisiä sovelluksia myös ilman digitaalisuutta. Käyn tutkielmassani läpi ... -
Nuoren minäkuvaa tukeva musiikkikasvatus : musiikkiterapian mahdollisuuksia musiikinopetuksessa
Santamaa, Henriikka (2012)Tiivistelmä – Abstract Tutkin tässä kandidaatintutkielmassani musiikkiterapian yhdistämisen mahdollisuuksia koulujen musiikinopetukseen. Musiikilla on tutkitusti ja todistetusti voimakas vaikutus ihmiseen monella ... -
Tapaustutkimus sukupuolitietoisesta kasvatuksesta peruskoulun viidennen luokan musiikinopetuksessa
Pitkänen, Anniina (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuolitietoinen kasvatus näkyy ja miten sukupuolten tasa-arvo toteutuu peruskoulun viidennen luokan musiikintunneilla. Aihetta oli tärkeää tutkia, koska musiikissa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.