Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRäisänen, Emmi
dc.date.accessioned2014-11-06T13:08:26Z
dc.date.available2014-11-06T13:08:26Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44559
dc.description.abstractTutkielmani on sekoitus erityispedagogiikkaa ja musiikkikasvatusta. Käsittelen nimittäin sitä, miten musiikinopettaja voisi ottaa erilaiset oppijat opetuksessaan huomioon. Yleisopetuksen ryhmässä on hyvin paljon erilaisia oppijoita, joilla voi olla oppimisensa taustalla oppimisvaikeuksia, lahjakkuutta, monikulttuurisuutta tai eri oppimistapoja. Erityisiin oppimisvaikeuksiin kuuluvat lukivaikeudet, matematiikan oppimisvaikeudet, lievät kielelliset erityisvaikeudet, tarkkaavaisuuden ongelmat, kehitykselliset koordinaatiohäiriöt ja sosio-emotionaaliset ongelmat. Eri oppimistavat taas koostuvat auditiivisesta, kinesteettisestä ja visuaalisesta hahmottamistavasta. Heterogeenisten oppilasryhmien vuoksi musiikinopettajan olisi hyvä tietää ja huomioida opetuksessaan jokaisen oppilaansa oppimiseen kohdistuvat erityiset tarpeet. Musiikinopettaja pystyy ottamaan huomioon opetuksessaan eli eriyttämään erilaiset oppijat monella tavalla. Musiikinopettaja voi suunnitella musiikintunnin aiheet niin, että ne auttavat kehittämään oppilaan ulkomusiikillisia taitoja, joissa oppilaalla on hankaluuksia. Musiikinopettajan kannattaa myös käyttää opetuksessaan monia eri oppimistapoja, jotta opittava asia olisi kaikkien helpompi hahmottaa. Eriyttäminen lähtee oppilaantuntemuksesta, jolloin musiikinopetus voidaan suunnitella jokaisen oppilaan kykyihin ja kehitystasoon nähden sopivaksi. Eriyttämisen lisäksi jokainen oppilas tarvitsee jatkuvaa ohjausta, kannustusta ja motivointia. Musiikinopettajan on myös hyvä kiinnittää huomiota palautteenantoon, arviointiin ja oppilaiden keskinäiseen ryhmäyttämiseen. Opiskelen sivuaineenani erityispedagogiikkaa, joten halusin tutkielmassani selvittää, miten musiikinopettajan olisi hyvä opettaa musiikkia oppilaille, joilla on erityisiä tarpeita oppimisen suhteen. Oppimisvaikeuksien diagnosointi on yleistynyt, joten todella moni oppilas tarvitsee tukea oppimisessaan. Opettajalta tämä vaatii tietämystä ja ennen kaikkea halua opettaa heterogeenista oppilasmassaa. Tulevana musiikinopettajana tartuin tähän haasteeseen ja selvitin, mitä kaikkea erilaisten oppijoiden opettamiseen liittyy. Tutkielmani on myös pohja tulevalle maisterintutkielmalleni, joka todennäköisesti käsittelee samaa aihetta hieman syvemmin ja yksityiskohtaisemmin, mutta keskittyen vain yhteen erilaisten oppijoiden kategoriaan.fi
dc.format.extent47
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othermusiikinopetus
dc.subject.othereriyttäminen
dc.subject.otheroppimisvaikeudet
dc.subject.othererilaiset oppijat
dc.titleHeterogeeniset oppilasryhmät musiikinopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201411063188
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.date.updated2014-11-06T13:08:27Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot