University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Oppilaiden erilaisuuden huomioiminen yläkoulun kemian opetuksessa

Thumbnail
View/Open
1.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Siekkinen, Saija
Date
2020
Discipline
Kemian opettajankoulutusTeacher education programme in Chemistry
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin opettajien kokemuksia ja näkemyksiä kemian opetuksen eriyttämisestä yläkoulussa. Lisäksi tutkittiin opettajien käyttämiä eriytystapoja. Tutkielman kirjallisessa osassa kartoitettiin eriyttämisen teoriaa, merkitystä ja erilaisia virallisia periaatteita ja ohjeita, jotka ohjaavat opettajia eriyttämisessä. Lisäksi perehdyttiin aiempiin tutkimustuloksiin opettajien näkemyksistä eriyttämisestä ja erilaisiin olemassa oleviin eriytystapoihin. Eriyttämisellä tarkoitetaan kaikkia opettajan tekemiä muutoksia, joilla pyritään ottamaan huomioon oppilaiden erilainen taso. Erilaisella tasolla tarkoitetaan esimerkiksi keskimääräistä heikompaa tai parempaa opiskelumenestystä, erilaisia henkisiä kykyjä, mahdollisia fyysisiä esteitä tai oppimisvaikeuksia, eli mitä tahansa mikä vaikuttaa oppilaiden opiskeluun. Tutkimuksen kokeellinen osa toteutettiin kyselytutkimuksena, johon osallistui kahdeksan kemian opettajaa. Tutkimuksessa oli sekä määrällisen että laadullisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin tilastollisia menetelmiä ja aineistopohjaista sisällönanalyysia. Kokeellisen osan tulosten mukaan opettajat kokevat eriyttämisen tärkeäksi, mutta haastavaksi. Opettajankoulutuksen koetaan olevan eriyttämisen osalta riittämätöntä ja täydennyskoulutuksestakin on puutetta. Opettajat kuitenkin kokevat onnistuvansa eriyttämisessä. Opettajat eriyttävät enimmäkseen opetus- ja oppimisprosesseja; sisältöjen ja tuotteiden ja niiden tavoitteiden eriyttäminen on harvinaisempaa. ...
Keywords
alaspäin eriyttäminen ylöspäin eriyttäminen erilaiset oppijat yläkoulu eriyttäminen kemia
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202008255643

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kokeelliset opetusmenetelmät yläkoulun kemian opetuksessa opettajan näkökulmasta 

    Annala, Juhana (2012)
    Tutkimuksessa selvitettiin yläkoulujen kemian opettajien kokeellisten opetusmenetelmien käyttämistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella kriittisesti yläkoulujen kemian opettajien kokeellisen opettamisen valmiuksia ...
  • Yläkoulun oppilaiden ja opettajien käsityksiä uusmedian hyödyntämisestä opetuksessa 

    Jyrkkänen, Linda; Hautala, Pauliina (2011)
    Tutkimuksessa selvitetään yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden sekä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä uusmedioista, niiden käytöstä nuorten vapaa-ajalla ja koulussa sekä niiden pedagogisista ...
  • Oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemusten lisääminen yläkoulun liikunnanopetuksessa : Move! -mittaustulosten käyttö CDG-mallin mukaisessa opetuksessa 

    Anttila, Anna-Kaisa; Ketonen, Jenna (2022)
    Tämän Pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lisäsikö CDG-mallin mukainen opetus oppilaiden autonomian ja itseohjautuvuuden kokemuksia liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, ...
  • Oppimateriaalit ja monilukutaito kemian oppimisen tukemisessa 

    Laato, Laura (2022)
    Tässä tutkielmassa tarkasteltiin oppimateriaaleja ja monilukutaitoa kemian oppimisen tukemisessa sekä selvitettiin kemian opettajien käytännön kokemuksia aiheesta. Teoriaosassa kokonaiskuvaa muodostettiin tarkastelemalla ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre