Oppimistapojen huomioiminen musiikinopetuksessa
Tutkielmani tavoitteena on tuoda esiin erilaisia aistilähtöisiä oppimistapoja, jotka opettajan tulisi huomioida tuntisuunnitelmia tehdessään ja oppilaan kanssa työskennellessään. Tässä työssä keskityn erityisesti auditiiviseen, visuaaliseen ja kinesteettiseen oppimistapaan sekä niiden hyödyntämiseen opetuksessa. Tietäessään omat vahvuutensa oppimisessa opettaja pystyy paljon paremmin auttamaan oppilaitaan.
Koen itse tarvitsevani paljon visuaalista materiaalia oppimisen tueksi. Halusin selvittää eri aistilähtöisten oppimistapojen tyypillisiä piirteitä, ja miten voisin huomioida niitä tulevaisuudessa ja kehittää näin ollen myös opettajuuttani.
Aineistoa löytyi kattavasti, eikä ristiriidoilta voinut välttyä. Oppimistapoihin on olemassa kymmeniä näkökulmia, kuten tutkielmassani käyttämäni aistilähtöinen näkökulma, aivoihin perustuva näkökulma, sekä näkökulma jossa otetaan huomioon älyllisten ominaisuuksien lisäksi sosiaaliset ja ympäristölliset vaikutteet.
Opettajan on vaikea huomioida täysin kaikki oppilaiden erilaiset oppimistavat. Kuitenkin tiedostamalla nämä eri oppimistyylit ja tekemällä monipuolista opetusmateriaalia, voi opettaja rikastuttaa kaikenlaisten oppijoiden oppimista. Kun oppilaat oppivat itselleen parhaalla tavalla, heidän aktiivisuutensa, hyvinvointinsa ja opintomenestyksensä paranevat.
Tulevaisuudessa haluaisin tehdä tutkimusta oppimistapojen huomioimisesta tunneilla. Haluaisin selvittää, kuinka opettaja pystyisi konkreettisesti huomioimaan erilaiset oppijat ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat, sekä löytää vastauksia siihen, onko opetettavien asioiden opetusjärjestyksellä todella merkitystä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Oppilaan musiikillisen harrastuneisuuden huomioiminen 6. luokan musiikinopetuksessa yhden luokanopettajan kokemana
Melander, Ulla-Maija (2005) -
Yksilöintegraatio musiikinopetuksessa : tapaustutkimus kehitysvammaisen oppilaan opiskelusta peruskoulun ensimmäisen luokan musiikinopetuksessa
Hurskainen, Hanna-Mari; Pulkkinen, Samu (1997) -
Oppilaan lukivaikeuden huomioiminen musiikintunneilla
Honkanen, Sarri (2019)Tutkielmani käsittelee oppilaan lukivaikeuden huomioimista musiikintunneilla. Dysleksia tai tutummin lukivaikeus on oppimisen vaikeus, jonka kohdistuu lukemiseen ja kirjoittamiseen. Opettajilla saattaa olla vääristynyt ... -
Heikkonäköisten ja sokeiden saavutettavuuden huomioiminen verkkosivujen kehittämisessä
Järvinen, Valtteri (2018)Tutkimuksessa perehdytään saavutettavuuteen, sen nykyiseen tilaan, mitä ongelmia heikkonäköisillä ja sokeilla on verkossa sekä miten näitä ongelmia voidaan ottaa huomioon verkkosivujen kehittämisessä. Saavutettavuuden ... -
Lukutaidottomien maahanmuuttajien elämäntilanteen ja -kokemuksen huomioiminen luku- ja kirjoitustaidon oppikirjassa sekä opettajan oppaassa
Salmela, Hellimaari (2019)Tutkimuksessani tarkastelin sitä, kuinka lukutaidottoman maahanmuuttajan elämäntilanne ja -kokemus otetaan huomioon Luku Startti oppikirjassa sekä siihen liittyvästä opettajan oppaassa. Tutkin aihetta laadullisen ...