University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Oppimistapojen huomioiminen musiikinopetuksessa

Thumbnail
View/Open
623.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Huhtala, Minna
Date
2014
Discipline
Music EducationMusiikkikasvatus

 
Tutkielmani tavoitteena on tuoda esiin erilaisia aistilähtöisiä oppimistapoja, jotka opettajan tulisi huomioida tuntisuunnitelmia tehdessään ja oppilaan kanssa työskennellessään. Tässä työssä keskityn erityisesti auditiiviseen, visuaaliseen ja kinesteettiseen oppimistapaan sekä niiden hyödyntämiseen opetuksessa. Tietäessään omat vahvuutensa oppimisessa opettaja pystyy paljon paremmin auttamaan oppilaitaan. Koen itse tarvitsevani paljon visuaalista materiaalia oppimisen tueksi. Halusin selvittää eri aistilähtöisten oppimistapojen tyypillisiä piirteitä, ja miten voisin huomioida niitä tulevaisuudessa ja kehittää näin ollen myös opettajuuttani. Aineistoa löytyi kattavasti, eikä ristiriidoilta voinut välttyä. Oppimistapoihin on olemassa kymmeniä näkökulmia, kuten tutkielmassani käyttämäni aistilähtöinen näkökulma, aivoihin perustuva näkökulma, sekä näkökulma jossa otetaan huomioon älyllisten ominaisuuksien lisäksi sosiaaliset ja ympäristölliset vaikutteet. Opettajan on vaikea huomioida täysin kaikki oppilaiden erilaiset oppimistavat. Kuitenkin tiedostamalla nämä eri oppimistyylit ja tekemällä monipuolista opetusmateriaalia, voi opettaja rikastuttaa kaikenlaisten oppijoiden oppimista. Kun oppilaat oppivat itselleen parhaalla tavalla, heidän aktiivisuutensa, hyvinvointinsa ja opintomenestyksensä paranevat. Tulevaisuudessa haluaisin tehdä tutkimusta oppimistapojen huomioimisesta tunneilla. Haluaisin selvittää, kuinka opettaja pystyisi konkreettisesti huomioimaan erilaiset oppijat ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat, sekä löytää vastauksia siihen, onko opetettavien asioiden opetusjärjestyksellä todella merkitystä. ...
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201411053181

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4412]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Oppilaan musiikillisen harrastuneisuuden huomioiminen 6. luokan musiikinopetuksessa yhden luokanopettajan kokemana 

    Melander, Ulla-Maija (2005)
  • Yksilöintegraatio musiikinopetuksessa : tapaustutkimus kehitysvammaisen oppilaan opiskelusta peruskoulun ensimmäisen luokan musiikinopetuksessa 

    Hurskainen, Hanna-Mari; Pulkkinen, Samu (1997)
  • Oppilaan lukivaikeuden huomioiminen musiikintunneilla 

    Honkanen, Sarri (2019)
    Tutkielmani käsittelee oppilaan lukivaikeuden huomioimista musiikintunneilla. Dysleksia tai tutummin lukivaikeus on oppimisen vaikeus, jonka kohdistuu lukemiseen ja kirjoittamiseen. Opettajilla saattaa olla vääristynyt ...
  • Heikkonäköisten ja sokeiden saavutettavuuden huomioiminen verkkosivujen kehittämisessä 

    Järvinen, Valtteri (2018)
    Tutkimuksessa perehdytään saavutettavuuteen, sen nykyiseen tilaan, mitä ongelmia heikkonäköisillä ja sokeilla on verkossa sekä miten näitä ongelmia voidaan ottaa huomioon verkkosivujen kehittämisessä. Saavutettavuuden ...
  • "Annetaan kaikkien kukkien kukkia" : lasten oppimistyylien huomioiminen opetuksessa 

    Hinkkanen, Kati (2011)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre