ESR-projektista kielikoulutusteknologiaa työperäisille maahanmuuttajille
Kemi, K. (2014). ESR-projektista kielikoulutusteknologiaa työperäisille maahanmuuttajille. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 7.10.2014 (Lokakuu 2014). Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2014/
Tekijät
Päivämäärä
2014Tekijänoikeudet
© Kieliverkosto ja kirjoittajat
Työperäisen maahanmuuton yhteydessä ajatellaan kotoutumisen alkavan kielen kautta, ja edelleen kielitaidon myötä työssä menestyminen ja uralla eteneminen helpottuvat. Työelämän haasteiden purkaminen taas edistää yksilö- ja yhteiskunnallisen tason kehitystä, joten kieli kuntoon ja töihin, vai kuinka? Miksi sitten tilastot puhuvat toista kieltä maahanmuuttajien kohdalla, niin hyvinvoinnin kuin urakehityksenkin osalta? Ehkä kielen, koulutuksen ja työelämän yhteyksiä on syytä pohtia tarkemmin, ennen kuin ne niputetaan hyvinvoinnin ja onnistuneen kotoutumisen mittareiksi. Uusi opetusteknologia nostetaan toisinaan ratkaisuksi niin kielen oppimisen kuin aktiivisen kansalaisuudenkin haasteisiin. Yhtälö on hieman mutkikkaampi, mutta uuden teknologian avulla voidaan saada luovia osaratkaisuja kielen, koulutuksen ja työllistymisen yhtymäkohtien haasteisiin. Pirkanmaalla työperusteista maahanmuuttoa edistävä Kansainvälisen osaamisen palvelut ESR-projekti (myöhemmin KOP) on vuodesta 2012 alkaen etsinyt toimivia palvelumalleja työnantajan rekrytointipalveluiden ennakoimiseksi. Yksi työn kohde on uuden opetusteknologian testaaminen.
...
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskus Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0181Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Maahanmuuttajille rakentuvat ryhmät ja roolit asiantuntijapuheessa
Vehviläinen, Eeva-Maija (2012) -
Design Principles of Collaborative Learning Space Connecting Teachers and Refugee Children : A Design Science Research Study
Nurhas, Irawan; Boutouil, Moussa; Geisler, Stefan; Pawlowski, Jan (IATED Academy, 2020)Learning the German language is one of the most critical challenges for refugee children in Germany. It is a prerequisite to allow communication and integration into the educational system. To solve the underlying problem, ... -
Narratiivinen tutkimus hengellisten laulujen ja seurakuntayhteyden merkityksistä eteläsudanilaisille maahanmuuttajille
Kuronen, Paula (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kristityt eteläsudanilaiset maahanmuuttajat ovat kokeneet hengelliset laulut ja seurakuntayhteyden oman elämänsä eri vaiheissa. Tutkimuksen kiinnostuksen kohteena olivat ... -
Oppikirjat tavoitteiden tulkkeina ja tukijoina : tekstitaidot aikuisille maahanmuuttajille tarkoitetuissa suomen kielen oppikirjoissa
Jäppinen, Oili (2011)Tutkimuksessa tarkastellaan, millaisina kirjalliset tekstitaidot ja niiden harjoittelu näyttäytyvät kahdessa aikuisille maahanmuuttajille tarkoitetussa suomen kielen oppikirjassa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan sitä, ... -
Maahanmuuttajille suunnattu suomi : kuluttajien toiveet ja käyttäjien kokeneisuus
Koukkari-Anttonen, Ulla (2005)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.