Suomalaisen lukemisen maisemaihanteet
Kirjallisuus on keskeinen osa suomalaista kulttuuria. Kun tavalliset lukijat kertovat suosikkikirjallisuudestaan, kriitikot määrittelevät hyvää kirjallisuutta ja lukijat koulussa ja työpaikoilla pohtivat Rosa Liksomin "outoa" kertomusta, he samalla määrittelevät itseään, omaa kulttuuriaan ja käsitystään hyvästä elämästä.
Kimmo Jokinen tarkastelee tutkimuksessaan kolmea kirjallisuuden vastaanottoa koskevaa aineistoa. Ne kertovat meistä ja kulttuurimme maisemaihanteista sekä myös kulttuurissamme tapahtuvista muutoksista ja muutosten syistä.
Kimmo Jokiselta ovat aiemmin ilmestyneet Ostajat, lukijat, arvioijat, tukijat (1987), Uusi Tuntematon (yhdessä Maaria Lingon kanssa, 1987) ja Arvostelijat (1988).
Kimmo Jokinen työskentelee Jyväskylän yliopiston yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitoksessa.
Tämä kirja on julkaistu yhteistyössä Jyväskylän yliopiston Nykykulttuurin tutkimusyksikön kanssa.
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-5901-2ISSN Hae Julkaisufoorumista
1238-80250782-8632
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- SoPhi [154]
- Väitöskirjat [3599]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Talonpoikaisuus, säädyllisyys ja suomalaisuus 1800- ja 1900-lukujen vaihteen suomenkielisen proosan kertomana
Moilanen, Laura-Kristiina (Jyväskylän yliopisto, 2008)Laura-Kristiina Moilanen tarkasteli väitöskirjassaan talonpoikaisia elämänmalleja ja arvomaailmaa. Tutkimuksessa hahmottui käsitys talonpoikaisesta identiteetistä, jolle suomalaisuus nykyäänkin rakentuu.- Suomalaisiksi ... -
Student Teachers as Readers : The Reading Experiences and Reading Pedagogy of Finnish and British Student Teachers
Aerila, Juli-Anna; Kauppinen, Merja; Cremin, Teresa; Siipola, Mari; Mukherjee, Sarah Jane; Lähteelä, Johanna (Graylands Teachers College, 2023)As the pedagogy of teachers depends partly on their earlier life experiences, investigating the prior reading practices of student teachers is crucial. This study investigated Finnish and English student teachers’ (N = ... -
Omaelämäkerrallinen ja digitaalinen materiaalisuus lukukäytäntöjen tutkimuksessa
Kajander, Anna (Kirjallisuudentutkijain seura, 2021)Lukemisen muutos, sähköiset kirjamuodot sekä painetun kirjan asema ja tulevaisuus osana lukemisen tapoja ovat aiheita, jotka herättävät keskustelua. Yksi lukemisen tapoihin vaikuttava seikka, joka jää keskusteluista usein ... -
Pelillistäminen lukemisen innoittajana : saduista animaatioiksi ja suosikkikirjoista pakopeleiksi
Harjula, Riitta; Roos, Susanne (Finra ry, 2023)Esittelemme artikkelissamme kaksi Jyväskylän normaalikoulussa toteutettua Lukupesä-projektia, joissa pelillistämistä on yhdistetty lukemiseen. Pelillisten lukupesien toteutukset pohjautuivat pakopeliin ja ohjelmointiin. ... -
Lukupesä tuo näkyväksi lukemisen ympäristöt ja tilat
Kauppinen, Merja; Aerila, Juli-Anna (Finra ry, 2023)Lukupesät raivasivat tilaa lukemiselle 1900-luvun virolaiskouluissa. Kouluihin ja luokkiin rakennettiin sopukoita, joihin saattoi vetäytyä kirja mukanaan. Sopukat laajenivat 2000-luvulla tiloiksi, joissa pystyi valitsemaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.