L'image de la culture finlandaise chez des étudiants français en échange Erasmus
Vaihto-opiskelu ulkomaisessa korkeakoulussa on osa yhä useamman nuoren aikuisen kokemusmaailmaa. Yleisimmät motiivit vaihtoon lähtöön liittyvät usein kohdemaan kieleen ja kulttuuriin tutustumiseen sekä opiskelijan henkilökohtaiseen kehittymiseen. Tutkinkin pro gradu -tutkielmassani ranskalaisten Erasmus-vaihto-opiskelijoiden kuvaa suomalaisesta kulttuurista. Olen siis selvittänyt mitä kulttuuriteemoja he nostavat esille ja millainen Suomi-kuva opiskelijoilla on heidän kertomustensa perusteella.
Tutkimusaineiston keräsin haastattelemalla kolmea ranskalaista Erasmus-opiskelijaa Jyväskylän yliopistolta. Aineistosta poimittiin teema-analyysiin kaikki sellaiset kertomukset ja kommentit, joissa kuvattiin suomalaista kulttuuria tai vähintäänkin sivuttiin sitä. Kertomuksia löytyi yhteensä 20 ja kommentteja 73 kappaletta. Aineiston analyysin pääpaino oli kertomuksissa, koska ne kuvasivat hyvin autenttisesti vaihto-opiskelijoiden kokemuksia suomalaisesta kulttuurista ja suomalaisista.
Tulosten perusteella haastateltavien kuvaa suomalaisesta kulttuurista leimaa vahvasti Suomessa eletty arki : heidän kertomuksensa ja kokemuksensa kumpuavat pitkälti hyvin arkipäiväisistä asioista ja kohtaamisista. Tämä näkyy muun muassa siinä, että aineistossa suosituimmat esille nousseet teemat ovat urheilu ja vapaa-aika; maantieto, ympäristö ja ilmasto; viestintä ja suomen kieli. Jokaisesta edellä mainitusta teemasta löytyy vähintään kolme kertomusta ja useampia kommentteja tai muita mainintoja. Sen sijaan aineistossa ei ole ainuttakaan kertomusta liittyen taiteisiin. Muutoinkin tämä kategoria keräsi vain kaksi mainintaa ja nekin ikään kuin sivulauseessa. Huomionarvoista on myös se, että suomalaiseen yhteiskuntaan liittyvistä teemoista ainoastaan jo edellä mainittu teema maantieto, ympäristö ja ilmasto keräsi kertomuksia ja runsaasti kommentteja. Tämäkin näytti johtuvan pitkälti talven kylmyydestä, joka oli yllättänyt haastateltavat.
Kertomuksista välittyvän sävyn perusteella haastateltavien Suomi-kuva näyttää melko tasapainoiselta: kahdeksan kertomusta antaa positiivissävytteisen kuvan kun taas yhdeksästä piirtyy negatiivisesti värittynyt kuva. Lisäksi kolmessa kertomuksessa Suomi-kuva on kaksijakoinen, koska niiden kuvaamat kokemukset sisältävät sekä positiivisia yllätyksiä että negatiivisesti tulkittavia piirteitä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Intercultural communication experiences of foreign students with a focus on their perspectives of national, cultural and ethnic identity : case of exchange and degree students in Jyväskylä, Finland
Natarova, Tatiana (2011)The aim of the study is to learn about intercultural communication experiences of foreign Exchange and Master degree students in Jyväskylä, Finland with a particular attention to the perspective of national, cultural and ... -
Chinese students' perceptions of cooperative learning in Finland
Zhang, Ying (2015)International students from China continue to have a strong presence in European tertiary institutions, however, only a limited number of studies can be found about their learning experiences and their perceptions towards ... -
Comprendre le français oral : expériences de périodes d’échange en France
Karppanen, Aino (2021)Tässä romaanisen filologian maisterintutkielmassa tarkastellaan suomalaisten yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia ranskan kuullun ymmärtämisestä ranskankielisille alueille suuntautuneen vaihtojakson ajalta. Vieraiden kielten ... -
Relationship between intercultural friendship networks and homesickness level of international degree students at a Finnish university
Kuchma, Anna (2015)An increasing number of international students are coming to Finland due to a high quality and tuition free education. International students form the second biggest group of immigrants in Finland. Universities see ... -
'In search of assessment feedback' : student view on the Finnish and British higher education
Ormshaw, Niina (2007)