Comprendre le français oral : expériences de périodes d’échange en France
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä romaanisen filologian maisterintutkielmassa tarkastellaan suomalaisten yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia ranskan kuullun ymmärtämisestä ranskankielisille alueille suuntautuneen vaihtojakson ajalta. Vieraiden kielten kuullun ymmärtämistä ja sen kehittymistä tutkitaan suhteellisen vähän verrattuna muiden kielitaidon osa-alueiden, puhumisen, lukemisen ja kirjoittamisen, tutkimukseen. Kuitenkin kieltenoppijat kokevat usein juuri kuullun ymmärtämisen kaikista vaikeimmaksi taidoksi oppia. Kuullun ymmärtämisen tutkiminen eritasoisilla oppijoilla on olennaista paremman ymmärryksen ja osaamisen saavuttamiseksi. Nimenomaan vaihtojakson aikana tapahtuvan kuullun ymmärtämisen kehittymisen tutkiminen on mielenkiintoista, sillä vaihdossa juuri monipuolinen kohdekielen kuullun ymmärtäminen on edellytys erilaisten akateemisten ja sosiaalisten tavoitteiden saavuttamiselle.
Tutkimus on soveltava replika Laakson vuonna 2015 S2-puhujien kohderyhmälle tekemästä tutkimuksesta. Tämä tutkimus hyödyntää Laakson haastattelukysymyksiä uudelle kohderyhmälle soveltaen. Osallistujat valikoitiin eri Jyväskylän yliopiston viestikanavia pitkin välitettyjen haastattelukutsujen perusteella yhteyttä ottaneista opiskelijoista. Aineiston keruu toteutettiin kahdeksan osallistujan yksilöhaastatteluissa. Litteroitu aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla keskittyen haastattelurungon, teoreettisen viitekehyksen sekä osallistujien tarjoamiin teemoihin.
Kuullun ymmärtämistä tarkastellaan tutkimuksessa laajasti kuuntelevan yksilön itsensä, kognitiivisten prosessien, sosiaalisten suhteiden, kielen ja kulttuuritaustan näkökulmista. Teoreettisena viitekehyksenä ovat kuuntelemiseen sekä kommunikaatioon liittyvät mallit ja vieraan kielen kuuntelemiseen vaikuttavat kognitiiviset, affektiiviset ja sosiaaliset tekijät aikaisemman tutkimuksen valossa. Keskiössä ovat osallistujien kokemukset ranskankielisen puheen ja tekstin kuuntelemisesta ja kuullun ymmärtämistä vaativista tilanteista. Tutkimuksessa tarkastellaan myös kuullun ymmärtämistilanteisiin kytkeytyviä uskomuksia, jotka nousevat esiin osallistujien kuvauksissa. Lisäksi tarkastellaan kuullun ymmärtämisessä, kuuntelukäyttäytymisessä ja näihin limittyvissä uskomuksissa tapahtuneita muutoksia osallistujien kuvauksen pohjalta.
Osallistujien kuvausten sekä teoreettisen viitekehyksen pohjalta kuullun ymmärtämisen kokemukseen vaikuttavat kolme tekijää sekä näiden tekijöiden väliset yhteydet: kuuntelija itse, keskustelukumppani(t) sekä kieli. Henkilöihin sekä heidän käyttäytymiseensä ja uskomuksiinsa liittyvät erityispiirteet samoin kuin kuullun ymmärtämisen fyysinen konteksti muokkaavat kuullun ymmärtämisen kokemusta ja mahdollisuuksia merkittävästi. Osallistujat kuvasivat seuraavia muutoksia: 1) ranskan kielestä saatiin entistä monipuolisempi kuva erilaisten kielivarianttien kohtaamisen kautta, 2) kuullun ymmärtämisen tilanteissa opittiin havainnoimaan laajemmin omia ja puhujan kulttuuritaustasta tulevia vaikutteita, käyttämään vapaammin erilaisia kompensoivia strategioita keskustelukumppanin ym-märtämiseksi, näkemään ymmärtämisvirheet normaalina osana kuullun ymmärtämistä ja katsomaan omia rajoitteita hyväksyvästi, ja 3) käsitys itsestä ranskan kielen kuuntelijana muuttui sallivammaksi, oman kuuntelutaidon arviointi muuttui realistisemmaksi ja armollisemmaksi, ulkoa asetettujen tavoitteiden merkitys väheni ja oman kuuntelutaidon arviointi sekä tavoitteet alettiin nähdä enemmän omista lähtökohdista ja tarpeista käsin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29531]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
L'image de la culture finlandaise chez des étudiants français en échange Erasmus
Melkko, Maria (2014)Vaihto-opiskelu ulkomaisessa korkeakoulussa on osa yhä useamman nuoren aikuisen kokemusmaailmaa. Yleisimmät motiivit vaihtoon lähtöön liittyvät usein kohdemaan kieleen ja kulttuuriin tutustumiseen sekä opiskelijan ... -
Institutional support of Finnish universities : Bangladeshi students’ experiences
Sadaf (2019)This paper examines Bangladeshi students’ reasons of feeling anxious when they go abroad for higher education and their perception on institutional support that helps them in managing anxiety which eventually leads to ... -
ESL politeness : Finnish exchange students’ experiences on the politeness used in English
Suutala, Laura (2021)Kohteliaisuus voidaan määritellä universaalilla tasolla, mutta sitä voidaan tutkia myös yksityiskohtaisesti eri tavoin kontekstista riippuen. Esimerkiksi kielissä kohteliaisuus voi ilmetä hyvin eri tavoilla. Tämä tutkimus ... -
Intercultural communication experiences of foreign students with a focus on their perspectives of national, cultural and ethnic identity : case of exchange and degree students in Jyväskylä, Finland
Natarova, Tatiana (2011)The aim of the study is to learn about intercultural communication experiences of foreign Exchange and Master degree students in Jyväskylä, Finland with a particular attention to the perspective of national, cultural and ... -
Relationship between intercultural friendship networks and homesickness level of international degree students at a Finnish university
Kuchma, Anna (2015)An increasing number of international students are coming to Finland due to a high quality and tuition free education. International students form the second biggest group of immigrants in Finland. Universities see ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.