dc.contributor.author | Kurri-Almgrén, Katri | |
dc.date.accessioned | 2014-09-30T10:16:37Z | |
dc.date.available | 2014-09-30T10:16:37Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1446197 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44359 | |
dc.description.abstract | Suomessa syntyy vuosittain vajaa sata lasta, joilla todetaan Downin oireyhtymä. Jokai- nen lapsi, jolla on Downin oireyhtymä, kehittyy yksilöllisesti, vahvuuksineen ja haas- teineen. Downin oireyhtymään liittyy kuitenkin joitakin erityispiirteitä, jotka vaikuttavat lapsen kokonaiskehitykseen. Lasten, joilla on Downin oireyhtymä, kielellinen ja motorinen kehitys viivästyvät tavanomaisesti kehittyviin lapsiin verrattuna, mitkä seikat vaikuttavat omatoimisuuden ja aloitteellisuuden kehittymiseen.
Kielenkehityksen viivettä aiheuttavat muun muassa auditiivisen prosessoinnin vaikeu- det. Varhaiskuntoutukseen kuuluu yleisesti puheterapia ja tukiviittomien opetus, jolla pyritään tukemaan lapsen ja hänen läheistensä välistä vuorovaikutusta. Musiikkiterapi- assa edellä mainittuja haasteita harjaannutetaan luontevasti, sillä musiikillisten elementtien, kuten rytmin, havaitseminen on sisäsyntyistä. Musiikkiterapian vaikuttavuudesta lasten, joilla on Downin oireyhtymä, vuorovaikutustaitojen ja sosioemotionaalisten taitojen kehitykseen on kuitenkin suhteellisen vähän tieteellistä tutkimusta.
Tutkimus toteutettiin vuoden kestäneen musiikkiterapiajakson aikana tutkimuslapsen, Linnean, päiväkodissa. Terapiatapaamiset videoitiin ja analysoitiin. Tämän lisäksi Linnean äitiä ja lastentarhanopettajaa haastateltiin kaksi kertaa arkihavaintojen keräämistä varten. Linnean aloitteellisuutta ja omatoimisuutta tuettiin musiikkiterapiatapaamisissa antamalla Linnealle mahdollisuuksia ohjata yhteistä toimintaa ja tehdä valintoja.
Musiikkiterapiajakson aikana Linnean omatoimisuus lisääntyi merkittävästi. Linnea rohkaistui toimimaan itsenäisesti kaikissa toimintaympäristöissä, alkoi keksimään omia leikkejä ja pyytämään muita mukaan. Myös Linnean kuulo harjaantui ja hän oppi erot- tamaan puheen ja viittomisen toiminnalliset eroavaisuudet ja käyttämään ääntä ongel- manratkaisutilanteissa.
Musiikkiterapian arvioidaan vaikuttaneen erityisesti Linnean toiminnanohjailutaitoihin ja itsetunnon vahvistumiseen. Tutkimustulokset vahvistavat monipuolisen varhaiskun- toutuksen merkitystä lapsen kokonaiskehitykselle ja sosiaalisen integraation onnistumiselle. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (75 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | musiikkiterapia | |
dc.subject.other | Downin oireyhtymä | |
dc.subject.other | integraatio | |
dc.subject.other | aloitteellisuus | |
dc.subject.other | omatoimisuus | |
dc.subject.other | kielenkehitys | |
dc.subject.other | tapaustutkimus | |
dc.title | Musiikkiterapia 4-vuotiaan lapsen aloitteellisuuden ja omatoimisuuden tukemisessa : Downin oireyhtymään liittyvien erityispiirteiden tarkastelu tapaustutkimuksen valossa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201409302908 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.subject.method | Tapaustutkimus | |
dc.date.updated | 2014-09-30T10:16:38Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | musiikkiterapia | |
dc.subject.yso | Downin oireyhtymä | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | integraatio | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | omatoimisuus | |
dc.subject.yso | kielenkäyttö | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |