Monivammaisen lapsen arki päiväkodissa : tapaustutkimus
Tekijät
Päivämäärä
2016Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
TIIVISTELMÄ
Puusaari, Ulla. 2016. Monivammaisen lapsen arki päiväkodissa – tapaustutkimus. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 91 sivua.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata monivammaisen lapsen arkea päiväkodissa inklusiivisessa ympäristössä. Lapsen arkea tarkasteltiin vuorovaikutuksen ja osallisuuden näkökulmasta arjen eri toimintatilanteissa. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä oli ekokulttuurinen teoria, jonka mukaan lapsi oppii ja kehittyy aktiivisena toimijana arjen eri toimissa.
Tämä laadullinen tapaustutkimus tukeutui etnografiaan. Aineisto kerättiin havainnoimalla päiväkodissa päivittäisiä arjen toimintoja ja tekemällä havainnoista kenttämuistiinpanoja. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Päiväkotiarjen erilaisia toimintatilanteita analysoitiin sekä vuorovaikutuksen että osallisuuden näkökulmasta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että päiväkodissa monivammainen lapsi oli ensisijaisesti vuorovaikutuksessa avustajansa kanssa kaikissa arjen toimintatilanteissa. Vuorovaikutus ryhmän muiden aikuisten ja toisten lasten kanssa oli vähäistä ja rajoittavana tekijänä oli yhteisen kommunikaatiokeinon puuttuminen. Arjen toimintatilanteista ruokailutilanteet sekä vapaan leikin tilanteet olivat vuorovaikutuksen kannalta antoisimpia. Vammaisen lapsen osallisuutta tukivat parhaiten ohjatun toiminnan hetket sekä vapaa leikki, joissa monivammainen lapsi oli osallisena tuetusti avustajan kanssa tai mukana kuten muutkin lapset omien taitojensa mukaan. Päiväkodin nopeatempoinen arki sekä toimivan kommunikaatiokeinon puuttuminen asettivat monia haasteita monivammaisen lapsen vuorovaikutukselle ja osallisuudelle. Viittomien vähäinenkin käyttö tuki vuorovaikutusta, osallisuutta ja kuntouttavaa arkea.
Avainsanat: inkluusio, varhaiskasvatus, vuorovaikutus, osallisuus, toimijuus
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lasten kesken : lapset toimijoina päiväkodissa
Lehtinen, Anja-Riitta (Jyväskylän yliopisto, 2000) -
Erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutuminen : tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsista
Wikström, Miia (2015)Tutkielma käsittelee erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutumista päiväkotiryhmään integroituna. Kyseessä on laadullinen etnografinen tapaustutkimus, jonka tutkimuskohteena oli kaksi päiväkotiryhmään ... -
“Se oli silmiinpistävää, et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin” : varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta
Latvala, Karoliina; Metsäranta, Wilma (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia globaalin kriisiuutisoinnin ilmenemisestä varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkimme heidän pystyvyyden kokemuksiaan näiden kriisien käsittelyssä ... -
Osallisuus lapsen luovuuden mahdollistajana varhaiskasvatuksen vuorovaikutustilanteissa
Bågman, Marja-Liisa (2019)Osallisuutta, luovuutta ja niiden synteesiä tulisi edistää varhaiskasvatuksessa ja muillakin koulutusasteilla. Tarvitaan kykyä nähdä uusia mahdollisuuksia ja toimia luovalla tavalla. Tämän laadullisen tutkimuksen aineistona ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa päiväkodissa
Rousi, Auni; Kantola, Johanna (2020)Päiväkodin aloitus on merkittävä muutos lapselle sekä perheelle, jonka vuoksi aihetta on tärkeää tutkia. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.