Musiikkiterapia 4-vuotiaan lapsen aloitteellisuuden ja omatoimisuuden tukemisessa : Downin oireyhtymään liittyvien erityispiirteiden tarkastelu tapaustutkimuksen valossa
Suomessa syntyy vuosittain vajaa sata lasta, joilla todetaan Downin oireyhtymä. Jokai- nen lapsi, jolla on Downin oireyhtymä, kehittyy yksilöllisesti, vahvuuksineen ja haas- teineen. Downin oireyhtymään liittyy kuitenkin joitakin erityispiirteitä, jotka vaikuttavat lapsen kokonaiskehitykseen. Lasten, joilla on Downin oireyhtymä, kielellinen ja motorinen kehitys viivästyvät tavanomaisesti kehittyviin lapsiin verrattuna, mitkä seikat vaikuttavat omatoimisuuden ja aloitteellisuuden kehittymiseen.
Kielenkehityksen viivettä aiheuttavat muun muassa auditiivisen prosessoinnin vaikeu- det. Varhaiskuntoutukseen kuuluu yleisesti puheterapia ja tukiviittomien opetus, jolla pyritään tukemaan lapsen ja hänen läheistensä välistä vuorovaikutusta. Musiikkiterapi- assa edellä mainittuja haasteita harjaannutetaan luontevasti, sillä musiikillisten elementtien, kuten rytmin, havaitseminen on sisäsyntyistä. Musiikkiterapian vaikuttavuudesta lasten, joilla on Downin oireyhtymä, vuorovaikutustaitojen ja sosioemotionaalisten taitojen kehitykseen on kuitenkin suhteellisen vähän tieteellistä tutkimusta.
Tutkimus toteutettiin vuoden kestäneen musiikkiterapiajakson aikana tutkimuslapsen, Linnean, päiväkodissa. Terapiatapaamiset videoitiin ja analysoitiin. Tämän lisäksi Linnean äitiä ja lastentarhanopettajaa haastateltiin kaksi kertaa arkihavaintojen keräämistä varten. Linnean aloitteellisuutta ja omatoimisuutta tuettiin musiikkiterapiatapaamisissa antamalla Linnealle mahdollisuuksia ohjata yhteistä toimintaa ja tehdä valintoja.
Musiikkiterapiajakson aikana Linnean omatoimisuus lisääntyi merkittävästi. Linnea rohkaistui toimimaan itsenäisesti kaikissa toimintaympäristöissä, alkoi keksimään omia leikkejä ja pyytämään muita mukaan. Myös Linnean kuulo harjaantui ja hän oppi erot- tamaan puheen ja viittomisen toiminnalliset eroavaisuudet ja käyttämään ääntä ongel- manratkaisutilanteissa.
Musiikkiterapian arvioidaan vaikuttaneen erityisesti Linnean toiminnanohjailutaitoihin ja itsetunnon vahvistumiseen. Tutkimustulokset vahvistavat monipuolisen varhaiskun- toutuksen merkitystä lapsen kokonaiskehitykselle ja sosiaalisen integraation onnistumiselle.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus : päiväkodin vapaan leikin tarkastelu
Hautaniemi, Katja; Virtanen, Minnamari (2014)Lapsen osallisuutta on tutkittu paljon viime vuosina. Huomion ulkopuolelle ovat kuitenkin jääneet erityistä tukea tarvitsevat lapset ja heidän sosiaalinen osallisuutensa. Tästä syystä aihetta on tärkeää tutkia ja tarkentaa ... -
Autistisen lapsen arkipäivää : tapaustutkimus 5-vuotiaasta pojasta
Husso, Susanna (2002) -
Kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa : tapaustutkimus
Toivonen, Sari (2017)Toivonen, Sari. 2017. Kasvatusyhteistyön rakentuminen pienen lapsen varhaiskasvatuksen aloituksessa — tapaustutkimus. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 76 ... -
Comparative Analysis of fundamental motor skills in Finnish children with and without intellectual disability : A replication study
Suominen, G.; Marttila, J.; Loovis, E.M.; Rintala, P. (Scientific Psychomotor Association Hellas, 2021)Children with intellectual disability (ID) characteristically have motor problems. The purpose of this study was to compare differences in motor skills between Finnish children with and without ID, to compare the differences ... -
Monivammaisen lapsen arki päiväkodissa : tapaustutkimus
Puusaari, Ulla (2016)TIIVISTELMÄ Puusaari, Ulla. 2016. Monivammaisen lapsen arki päiväkodissa – tapaustutkimus. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 91 sivua. Tutkimuksen tarkoituksena ...