Show simple item record

dc.contributor.authorHuttu, Niko
dc.date.accessioned2014-09-29T11:19:40Z
dc.date.available2014-09-29T11:19:40Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1446183
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44349
dc.description.abstractHuttu, Niko Exploring Value Propositions and Value Drivers in Task Oriented Information Intensive Online Communities: Case Study - Metal Detecting Find Database Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 166 s. Tietojärjestelmätiede, pro gradu –tutkielma Ohjaaja(t): Tuunanen, Tuure Digitaalisten kuluttajapalveluiden menestystekijöiden ja kehitysviitekehysten tutkimus on yhä suositumpi aihe tietojärjestelmien tutkimuksessa palvelutieteissä. Tämä Pro Gradu -tutkimus testaa Consumer Information System (CIS) -palvelunkehittämismallia ja Critical Success Chain (CSC) -metodologiaa tulkitsevassa laadullisessa kenttätutkimuksessa (n=24), jossa tavoitteena on vastata tutkimuskysymykseen: Mitkä ovat kuluttajapohjaisten nettiyhteisöpalveluiden arvonluonnin lupaukset ja arvoajurit? Tämän lisäksi tavoitteena on tuottaa perusteltuja vaatimuksia uuden metallinpaljastinharrastajien löytötietokantapalvelun kehittämiseen. Kaksi täydentävää tutkimuskysymystä ovat: 1) Mitkä ovat löytötietokantapalvelun välittömät ja perimmäiset arvoajurit? 2) Millaisia arvolupauksia löytötietokannan tulee tarjota käyttäjilleen? Tutkimuksen tulokset osoittavat, että löytötietokannan käyttöä motivoi ensisijaisesti rationaaliset syyt, kuten Ajan ja vaivan säästö, Parantunut tehokkuus, Historiatutkimuksen edesauttaminen, sekä Vuorovaikutus muiden käyttäjien kanssa. Perimmäisinä motivaattoreina toimivat rationaaliset ja tunneperäiset syyt. Tällaisia ovat Kiinnostus historiaan ja arkeologiaan, Itsensä kehittäminen ja oppiminen, sekä Sosiaalisuus ja statushyödyt. Tutkimuksen mukaan löytötietokannan arvolupauksia tulisi olla Ajan ja vaivan säästö, Laadukas ja runsas sisältö, Uusien kavereiden ja kontaktien hankkiminen, Toiminnan uskottavuus ja laillisuus, sekä Palkkiot. Lopuksi tutkimuksesta käy ilmi, että CIS:n nykyinen hypoteesi digitaalipalveluiden arvolupauksista ja arvoajureista ei sellaisenaan sovellu kuvaamaan nettiyhteisöpalvelun arvolupauksia ja käyttäjien arvoajureita, ja että mallin täsmentäminen on tarpeellista.fi
dc.description.abstractHuttu, Niko Exploring Value Propositions and Value Drivers in Task Oriented Information Intensive Online Communities: Case Study - Metal Detecting Find Database Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 166 s. Tietojärjestelmätiede, pro gradu -tutkielma Information Systems, Master’s Thesis Supervisor(s): Tuunanen, Tuure Research of methodologies and frameworks of digitized consumer-based services is a hot topic in service and IS research communities currently. This study tests Consumer Information System framework and Critical Success Chain (CSC) methodology in the interpretive field study (n=24), which aims at eliciting requirements for find database of metal detecting hobbyists. The main research question of this study is: What are the system value propositions and customer value drivers of the consumer-based online communities? Following two subresearch questions were set: 1) What are initial and ultimate value drivers of find database use? 2) What are the value propositions and feature offerings a find database system to offer to its users? This study suggest that the find database activity is initially driven by utilitarian reasons, such as saving time and gaining work and task efficiency, to support history research and history preservation, as well as being able to interact with other hobbyists. This study also suggests that use is ultimately driven by combined utilitarian and hedonic interest, such as history and archaeology research, self-esteem and learning, and sociality and status. As for value propositions time and effort savings, quality and quantity of content, new friends and contacts, credibility, experience and enjoyment as well as other rewards are asked from the find database. Finally this study implicates that CIS’s current hypothesis of system value propositions and customer value drivers is not directly applicable to this context and that further development of the framework is needed.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (166 sivua)
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othernettipalvelu
dc.subject.othervirtuaaliyhteisö
dc.subject.othernettiyhteisö
dc.subject.otherCIS
dc.subject.otherarvolupaus
dc.subject.otherarvoajuri
dc.subject.otherkuluttajatietojärjestelmät
dc.subject.otherpalveluinnovaatio
dc.subject.otherlöytötietokanta
dc.subject.otheryhteisöpalvelu
dc.subject.otherarvonyhteisluonti
dc.subject.othermetallinetsintä
dc.titleExploring value propositions and value drivers in task oriented information intensive online communities : case study - metal detecting find database
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201409292895
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosTietojenkäsittelytieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Computer Science and Information Systemsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.date.updated2014-09-29T11:19:40Z
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoverkkoyhteisöt
dc.subject.ysoverkkopalvelut
dc.subject.ysotietojärjestelmät
dc.subject.ysoajurit
dc.subject.ysoarvonluonti


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record