Onnellisuutta etsimässä : miten onnellisuutta kuvataan alakoulun oppimateriaalissa?
Päivämäärä
2014Pääsyrajoitukset
Reetta Pulli ja Pilvi Saarela. Onnellisuutta etsimässä. Miten onnellisuutta kuvataan alakoulun oppimateriaalissa? Pro gradu-tutkielma. Kevät 2014. Opettajan-koulutuslaitos. Jyväskylän yliopisto. 81 s.
Tutkimuksemme tavoitteena on selvittää, miten alakoulun oppimateriaalissa kuvataan onnellisuutta, ja missä yhteyksissä käsite esiintyy. Onnellisuus on tutkimusalana melko uusi, eikä sitä ole tutkittu juurikaan lasten osalta. Halusimme selvittää, millainen kuva onnellisuudesta voi lapsille muodostua oppimateriaalin perusteella.
Tutkimuksemme on lähestymistavaltaan laadullinen tutkimus. Aineistomme koostuu 4.−6. luokan oppikirjoista äidinkielessä, ympäristötiedossa, biologiassa, uskonnossa ja elämänkatsomustiedossa. Tutkimuksemme on oppikirja-analyysi, jossa sisällönanalyysi tutkimusmenetelmänä auttaa luomaan tiivistetyn kuvauksen siitä, miten onnellisuus esiintyy oppikirjoissa. Kävimme läpi aineistoa lukemalla oppimateriaalia ja kokosimme mainintoja onnellisuudesta kevään ja syksyn 2013 aikana. Poimintojen luokittelussa käytimme teoriasidonnaista sisällönanalyysiä. Maininnat onnellisuudesta jaoimme neljään pääluokkaan: onnellisuuden lähteillä, onnellisuuden kuvaukset, onnellisuus ja tunnekasvatus sekä onnellisuus ja arvokasvatus.
Tutkimus osoitti, että onnellisuus esiintyy käsitteenä kaikissa tutkimissamme oppiaineissa, mutta oppiaineiden välillä on eroja. Eniten mainintoja esiintyi äidinkielen aineistossa, mutta kattavimmin ja syvällisimmin onnellisuutta käsitellään elämänkatsomustiedossa ja uskonnossa. Tulosten perusteella voidaan todeta, että onnellisuutta ei kuitenkaan käsitellä kovin kattavasti alakoulun oppimateriaalissa, ja sen esilletuominen ja painottaminen opetuksessa on lähinnä opettajasta kiinni.
...
Muu nimeke
Miten onnellisuutta kuvataan alakoulun oppimateriaalissa?Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hyvinvointi valtakunnallisessa vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa : tutkimus opetussuunnitelman oppilaan hyvinvoinnin edistämisen keinoista ja hyvinvointikäsityksestä
Peltomäki, Laura (2018)Tässä tutkielmassa tarkastellaan sitä, kuinka vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet pyrkivät edistämään oppilaiden hyvinvointia. Lisäksi kartoitetaan uuden opetussuunnitelman hyvinvointikäsitystä vertaamalla ... -
Musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta alakoulun musiikinopetuksessa
Javanainen, Jenna; Kaartinen, Jenni (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta osana alakoulun musiikinopetusta ja opetussuunnitelmaa. Tutkimusta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisen ... -
"Mutta mehän sovimme, että sinä hoidat lasta, kun minä rupean rehtoriksi." sukupuolistereotypiat oppikirjassa
Karhu, Tuure; Vehkala, Anna (2008) -
Musiikinkuuntelu tunnekasvatuksen välineenä musiikintunneilla
Ojell, Miitta (2020)Kandidaatintutkielmassani tutkin miksi ja miten musiikinkuuntelu soveltuu tunnekasvatuksen välineeksi musiikintunneille. Keskityn erityisesti yläkoulun ja lukion musiikinopetukseen. Perehdyn tutkielmassa ensin siihen, miten ... -
Positiivinen pedagogiikka esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajien arvioimana
Keckman, Anne-Marie (2023)Tässä erityispedagogiikan pro gradu – tutkielmassa tarkasteltiin positiivista pedagogiikkaa erään suuren kaupungin esiopetuksessa varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tutkimuskysymykset olivat: 1) millaisia positiivisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.