Onnellisuutta etsimässä : miten onnellisuutta kuvataan alakoulun oppimateriaalissa?
Date
2014Access restrictions
Reetta Pulli ja Pilvi Saarela. Onnellisuutta etsimässä. Miten onnellisuutta kuvataan alakoulun oppimateriaalissa? Pro gradu-tutkielma. Kevät 2014. Opettajan-koulutuslaitos. Jyväskylän yliopisto. 81 s.
Tutkimuksemme tavoitteena on selvittää, miten alakoulun oppimateriaalissa kuvataan onnellisuutta, ja missä yhteyksissä käsite esiintyy. Onnellisuus on tutkimusalana melko uusi, eikä sitä ole tutkittu juurikaan lasten osalta. Halusimme selvittää, millainen kuva onnellisuudesta voi lapsille muodostua oppimateriaalin perusteella.
Tutkimuksemme on lähestymistavaltaan laadullinen tutkimus. Aineistomme koostuu 4.−6. luokan oppikirjoista äidinkielessä, ympäristötiedossa, biologiassa, uskonnossa ja elämänkatsomustiedossa. Tutkimuksemme on oppikirja-analyysi, jossa sisällönanalyysi tutkimusmenetelmänä auttaa luomaan tiivistetyn kuvauksen siitä, miten onnellisuus esiintyy oppikirjoissa. Kävimme läpi aineistoa lukemalla oppimateriaalia ja kokosimme mainintoja onnellisuudesta kevään ja syksyn 2013 aikana. Poimintojen luokittelussa käytimme teoriasidonnaista sisällönanalyysiä. Maininnat onnellisuudesta jaoimme neljään pääluokkaan: onnellisuuden lähteillä, onnellisuuden kuvaukset, onnellisuus ja tunnekasvatus sekä onnellisuus ja arvokasvatus.
Tutkimus osoitti, että onnellisuus esiintyy käsitteenä kaikissa tutkimissamme oppiaineissa, mutta oppiaineiden välillä on eroja. Eniten mainintoja esiintyi äidinkielen aineistossa, mutta kattavimmin ja syvällisimmin onnellisuutta käsitellään elämänkatsomustiedossa ja uskonnossa. Tulosten perusteella voidaan todeta, että onnellisuutta ei kuitenkaan käsitellä kovin kattavasti alakoulun oppimateriaalissa, ja sen esilletuominen ja painottaminen opetuksessa on lähinnä opettajasta kiinni.
...
Alternative title
Miten onnellisuutta kuvataan alakoulun oppimateriaalissa?Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29685]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Onnellisuutta läsnäololla : tietoisuustaitojen yhteys koettuun onnellisuuteen Opiskelijan Kompassi -verkkointerventiossa
Konttinen, Oona; Koistinen, Paula (2021)Tutkimuksessa selvitettiin tietoisuustaitojen yhteyttä yliopisto-opiskelijoiden onnellisuuden kokemukseen Opiskelijan Kompassi -verkkointervention aikana. Lisäksi tutkittiin osallistujien tietoisuustaitojen eri osa-alueiden ... -
Hyvinvointi valtakunnallisessa vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa : tutkimus opetussuunnitelman oppilaan hyvinvoinnin edistämisen keinoista ja hyvinvointikäsityksestä
Peltomäki, Laura (2018)Tässä tutkielmassa tarkastellaan sitä, kuinka vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet pyrkivät edistämään oppilaiden hyvinvointia. Lisäksi kartoitetaan uuden opetussuunnitelman hyvinvointikäsitystä vertaamalla ... -
Onnellinen terveysalan ammattilainen : onnellisuutta selittävät tekijät Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä
Säteri, Johanna (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Keski-Suomen sairaanhoitopiirin onnellisten terveysalan ammattilaisten koetun terveyden ja työkyvyn tilaa sekä terveystottumuksia, ja näiden yhteyksiä koettuun onnellisuuteen. ... -
Musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta alakoulun musiikinopetuksessa
Javanainen, Jenna; Kaartinen, Jenni (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta osana alakoulun musiikinopetusta ja opetussuunnitelmaa. Tutkimusta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisen ... -
"Mutta mehän sovimme, että sinä hoidat lasta, kun minä rupean rehtoriksi." sukupuolistereotypiat oppikirjassa
Karhu, Tuure; Vehkala, Anna (2008)