University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kuudesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä menestyksestä

Thumbnail
View/Open
1000.Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Miettinen, Ilkka
Date
2014
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Miettinen, I. 2014. Kuudesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä menestyksestä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 89 sivua. Tutkimuksessa tutkittiin kuudesluokkalaisten oppilaiden menestys-käsityksiä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitä menestys on oppilaille, miten sitä voi saavuttaa sekä kuinka koulu voi tukea oppilaiden menestystä ja onnellista elämää. Menestys on keskeisessä osassa länsimaisessa kulttuurissa. Oppilaiden menestys-käsityksiä ei kuitenkaan ole aikaisemmin tutkittu, joten se oli tärkeä tutkimuskohde. Tutkin oppilaiden menestys-käsityksiä puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastattelin yksilöllisesti erään kuudennen luokan kymmentä oppilasta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti, tutkimalla oppilaiden puheiden ilmaisemia merkityksiä. Käsitykset on jäsennelty sisällön perusteella niitä kuvaaviin teemoihin ja luokkiin. Teemojen ja luokittelun kautta on muodostettu tuloskokonaisuus, joka kuvaa ja selittää oppilaiden menestys-käsityksiä. Tutkimustulosten perusteella suurin osa oppilaista käsitti menestyksenä taitavuuden ja paremmaksi kehittymisen sekä haluttuun päämäärään pyrkimisen ja sen saavuttamisen. Menestyksen osa-alueena arvostettiin pääasiassa taitoa ja lahjakkuutta koulun oppiaineissa, harrastuksissa ja työssä. Pojat arvostivat myös sosiaalisia taitoja. Oppilaiden käsitykset heijastivat vahvasti oppilaiden arvomaailmaa, jossa korostui yksilökeskeisyys ja oma rooli keskeisenä menestyksen rakentajana. Menestystä voi saavuttaa ennen kaikkea oman ahkeruuden, sinnikkyyden ja määrätietoisuuden kautta. Menestys käsitettiin pääasiassa asiana, joka rakentuu suhteessa muihin ihmisiin. Yksilön oma menestys on siis henkilön itsensä lisäksi myös muiden arvioitavissa. Koulu voi edistää oppilaan menestystä ja hyvää elämää auttamalla oppilasta löytämään ja tiedostamaan yksilökohtaiset vahvuudet, taidot ja niihin yhdistyvän mielenkiintoisen tekemisen. Omat kykynsä tiedostava yksilö löytää todennäköisesti myöhemmin myös paikkansa työelämässä. Opetustyössä tulee korostaa oppilaan kohtaamista, oppilaan uteliaisuuden herättämistä oppimiseen ja oppilaan aktiivista roolia oppimisessa. Tällaista lähestymistapaa tarjoaa esimerkiksi tutkiva oppiminen. ...
Keywords
Arvot hyvä elämä kulttuuri menestys onnellisuus työ yksilö Kvalitatiivinen tutkimus Fenomenografia koululaiset arvot menestyminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201409092764

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21337]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre