University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Psyyken ja itsetunnon merkitys laulunopetuksessa

Thumbnail
View/Open
594.6Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Annala, Johanna
Date
2014
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education

 
Laulaminen on sekä fyysinen että psyykkinen toiminto, jossa ihmisen minä on vahvasti läsnä. Laulaessaan ihminen antaa kuulijalle aina palan itsestään. Laulaessa menneisyys, nykyisyys ja tunteet kietoutuvat toisiinsa ja määrittävät laulajan tulkintaa. Kun ihminen laulaa, hän altistaa oman äänensä ja itsensä arvioitavaksi ja ehkä myös arvosteltavaksi. Itsetunto, psyyke ja henkinen hyvinvointi vaikuttavat merkittävästi laulamiseen. Ne voivat vaikuttaa suoranaisesti tekniikkaan, heittäytymiseen ja tulkintaan. Suoritusitsetunto ja minäpystyvyys ovat tärkeitä lauluun liittyviä itsetunnon alueita. Laulajan itsetunto ja vokaalinen minäkuva vahvistuu onnistumisen kokemuksista, kun suorituksella on laulajalle tärkeä merkitys. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa laulunopiskelijoiden kokemuksia itsetunnon ja psyyken merkityksestä laulunopetuksessa. Tutkimus oli laadullinen ja se toteutettiin teemahaastatteluiden muodossa. Tutkimukseen haastateltiin neljää opettajaksi opiskelevaa laulajaa. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti laulunopettajan ja oppilaan suhteeseen ja opettajan rooliin oppilaan itsetunnon ja psyyken tukijana. Tutkimus osoitti, että itsetunnon ja psyyken merkitys laulamisessa on suuri. Haastateltavat kokivat itsetunnon ja psyyken vaikuttavan laulamisen kaikkiin osa-alueisiin. Erityisesti itsetunnon merkitys korostuu teknisissä haasteissa ja heittäytymisessä. Huono itsetunto saattaa olla este kehittymiselle. Tutkimus osoitti myös, että laulunopettajalla on suuri rooli laulajan itsetunnon ja psyyken tukemisessa. Laulunopettajan ja oppilaan vuorovaikutus, laulutuntien ilmapiiri sekä palautteenanto ovat tärkeitä itsetunnon rakennuselementtejä laulajalle. Laulunopettajan on tärkeä kohdata oppilaansa kokonaisvaltaisesti ja henkilökohtaisella tasolla, jotta opettajan ja oppilaan välille syntyy luottamus. ...
Keywords
laulaminen minä itsetunto vokaalinen minäkuva psykofyysinen näkökulma opetus minäkuva opettaja-oppilassuhde
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201409082748

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21347]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre