Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorYlikallio, Anni
dc.date.accessioned2014-09-04T11:56:32Z
dc.date.available2014-09-04T11:56:32Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1445111
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44191
dc.description.abstractSoitonopettajien koulutuksen muutokset ovat asettaneet haasteita löytää kasvatuspsykologisista teorioista yhtymäkohtia soitonopetukseen. Tässä tutkimuksessa tutkin soitonopettajaopiskelijoiden kokemuksia soittotaidon opettamisesta ja vertaan näitä kokemuksia erilaisiin oppimisen teorioihin. Tutkimus on fenomenologinen ja keräsin aineiston haastattelemalla neljää soitonopettajaopiskelijaa sekä teettämällä nettikyselyn. Tutkimuksen kohdejoukkona oli korkeakoulun soitonopettajaopiskelijat. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kasvatuspsykologisista teorioista, jotka jaottelin seuraavasti: 1) Vahvempaan ohjaamiseen perustuva lähestymistapa, joka sisältää behavioristisen oppimiskäsityksen; 2) Väljempään ohjaamiseen perustuva lähestymistapa, joka sisältää kognitiivisen, konstruktivistisen ja humanistisen oppimiskäsityksen; 3) Hankitun tiedon/taidon välittäminen tekemällä, joka tarkoittaa mestariopetusta ja mallioppimista; 4) Sosio-biologinen näkemys, joka perustuu käsitykseen siitä, miten opetukseen vaikuttaa se, että ajattelemme musiikin muokkaavan aivojamme. Analysoin aineiston teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla, minkä jälkeen kvantifioin aineiston. Kvantifioinnissa selvisi, että haastattelujen perusteella soitonopetuksen käytännöt liittyvät sekä vahvempaan ohjaamiseen että väljempään ohjaamiseen perustuviin lähestymistapoihin. Myös hankitun tiedon/taidon välittäminen tekemällä tuli jonkin verran esille. Kysely ohjasi vastaajia kertomaan enemmän soitonopetuksen ihanteista. Kyselyn perusteella ihanteet ovat selkeästi kohti väljemmän ohjaamisen lähestymistapaa. Tutkimuksen perusteella siis soitonopettajaopiskelijoiden ihanteet soitonopetuksesta liittyvät väljempään ohjaamiseen perustuviin lähestymistapoihin, mutta käytännössä myös vahvempaan ohjaamiseen perustuva lähestymistapa ja tiedon/taidon välittäminen tekemällä ovat läsnä opetuksessa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (103 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othersoitonopetus
dc.subject.othersoittotaito
dc.title"Opitaan, mutta hyvässä hengessä" : soitonopettajaopiskelijoiden kokemuksia soittotaidon opettamisesta sekä ajatuksia soitonopetuksen ihanteista
dc.title.alternativeSoitonopettajaopiskelijoiden kokemuksia soittotaidon opettamisesta sekä ajatuksia soitonopetuksen ihanteista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201409042721
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.date.updated2014-09-04T11:56:33Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysosoittaminen
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysokäsitykset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot