Analysis of event related potentials in a word recognition experiment with fluent and dysfluent readers
Tutkimuksessa on analysoitu EEG-mittauksia, jotka on tehty sanantunnistuskokeen aikana sekä dyslektisille että sujuville lukijoille. Vertaamalla herätevastepotentiaaleja (Event-Related Potential, ERP) sanoille, pseudosanoille ja muille visuaalisille herätteille on työssä saatu tuloksia, jotka näyt- tävät sanantunnistusprosessin sisältävän sekä sarjallisia että rinnakkaisia piirteitä ja hahmottelevat näiden ajallista esiintymistä. Aineiston perusteella sekä kirjaimet että muut symbolit aktivoivat vi- suaalisen sananmuotoalueen (Visual Word Form Area, VWFA). Voidaan havaita, että kirjainjono tunnistetaan sanaksi prosessissa, jossa yleiset sanat tunnistetaan nopeammin kuin harvinaiset. Täl- lainen frekvenssivaikutus viittaa rinnakkaiseen sanantunnistukseen. Toisaalta ajanhetkellä, jolla sanojen tulkinta on jo pitkällä, havaitaan pseudosanoille korkeampaa aktivaatiota sarjallisen sanan- tunnistusreitin alueella. Sarjallisen sanantunnistamisen aivoalueilla havaitaan myös vähäinen ero dyslektisillä ja sujuvilla lukijoilla, mutta tämä ero saavuttaa tilastollisen merkitsevyyden vasta suh- teellisen myöhäisessä vaiheessa ja rajoittuu yhteen herätetyyppiin. Tarvittaisiin enemmän mittauk- sia, jotta dyslektisten lukijoiden sanantunnistusprosessia voitaisiin tutkia yksityiskohtaisemmin. Tutkimuksen tulosten voidaan katsoa tukevan kirjallisuudessa esitettyjä sanantunnistuksen du- aalipolkumalleja, joissa on sekä sarjallinen että rinnakkainen osa.
...
In this work, we have analyzed the EEG recordings from a word recognition experiment undertaken by both fluent and dysfluent readers. By comparing the ERP (Event related potential) responses to words, pseudowords, and other visual stimuli we have collected evidence for both serial and parallel word recognition processes as well as their temporal activation. Characters as well as other symbols can be seen to activate the visual word form area. The sequence of characters is then recognized as a word in a process that shows a frequency effect between rare and common words, characteristic of parallel recognition. We are able to show that while semantical access would be started for common words, pseudowords show a simultaneous higher activation in a previously known serial word recognition pathway. The serial control regions also show a difference between fluent and dysfluent readers, but this difference reaches statistical significance in our data only at a relatively late time point and a single type of stimulus. More data would be needed to study the dysfluent reading process in more detail. Overall, our findings can be taken to support the dual models of serial and parallel word recognition presented in the literature.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29148]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Visual word recognition in fluent and dysfluent readers in the transparent Finnish orthography
Hautala, Jarkko (University of Jyväskylä, 2012) -
Gaze position reveals impaired attentional shift during visual word recognition in dysfluent readers
Hautala, Jarkko; Parviainen, Tiina (Public Library of Science, 2014)Effects reflecting serial within-word processing are frequently found in pseudo- and non-word recognition tasks not only among fluent, but especially among dyslexic readers. However, the time course and locus of these ... -
Probing into the Usage of Task Fingerprinting in Web Games to Enhance Cognitive Personalization : A Pilot Gamified Experience with Neurodivergent Participants
Paulino, Dennis; Ferreira, Joana; Netto, André; Correia, Antonio; Ribeiro, José; Guimarães, Diogo; Barroso, João; Paredes, Hugo (IEEE, 2024)Microtasks have become increasingly popular in the digital labor market since they provide easy access to a crowd of people with varying skills and aptitudes to perform remote work tasks that even the most capable algorithmic ... -
Rapid Coding of Syllable Structure by Dysfluent Developing Readers
Hintermeier, Lisa; Hautala, Jarkko; Aro, Mikko (Routledge, 2023)Purpose: The present study investigated whether the number of syllables affects developing readers’ word recognition when controlling for word length and word frequency and, if so, whether the effect is dependent on reading ... -
Sublexical effects on eye movements during repeated reading of words and pseudowords in Finnish
Hautala, Jarkko; Hyönä, Jukka; Aro, Mikko; Lyytinen, Heikki (Versita, 2011)The role of different orthographic units (letters, syllables, words) in reading of orthographically transparent Finnish language was studied by independently manipulating the number of letters (NoL) and syllables (NoS) in ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.