Show simple item record

dc.contributor.authorNorrgrann, Ann-Marie
dc.date.accessioned2014-08-31T11:47:20Z
dc.date.available2014-08-31T11:47:20Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1444838
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44133
dc.description.abstractTutkimuksessa on analysoitu EEG-mittauksia, jotka on tehty sanantunnistuskokeen aikana sekä dyslektisille että sujuville lukijoille. Vertaamalla herätevastepotentiaaleja (Event-Related Potential, ERP) sanoille, pseudosanoille ja muille visuaalisille herätteille on työssä saatu tuloksia, jotka näyt- tävät sanantunnistusprosessin sisältävän sekä sarjallisia että rinnakkaisia piirteitä ja hahmottelevat näiden ajallista esiintymistä. Aineiston perusteella sekä kirjaimet että muut symbolit aktivoivat vi- suaalisen sananmuotoalueen (Visual Word Form Area, VWFA). Voidaan havaita, että kirjainjono tunnistetaan sanaksi prosessissa, jossa yleiset sanat tunnistetaan nopeammin kuin harvinaiset. Täl- lainen frekvenssivaikutus viittaa rinnakkaiseen sanantunnistukseen. Toisaalta ajanhetkellä, jolla sanojen tulkinta on jo pitkällä, havaitaan pseudosanoille korkeampaa aktivaatiota sarjallisen sanan- tunnistusreitin alueella. Sarjallisen sanantunnistamisen aivoalueilla havaitaan myös vähäinen ero dyslektisillä ja sujuvilla lukijoilla, mutta tämä ero saavuttaa tilastollisen merkitsevyyden vasta suh- teellisen myöhäisessä vaiheessa ja rajoittuu yhteen herätetyyppiin. Tarvittaisiin enemmän mittauk- sia, jotta dyslektisten lukijoiden sanantunnistusprosessia voitaisiin tutkia yksityiskohtaisemmin. Tutkimuksen tulosten voidaan katsoa tukevan kirjallisuudessa esitettyjä sanantunnistuksen du- aalipolkumalleja, joissa on sekä sarjallinen että rinnakkainen osa.fi
dc.description.abstractIn this work, we have analyzed the EEG recordings from a word recognition experiment undertaken by both fluent and dysfluent readers. By comparing the ERP (Event related potential) responses to words, pseudowords, and other visual stimuli we have collected evidence for both serial and parallel word recognition processes as well as their temporal activation. Characters as well as other symbols can be seen to activate the visual word form area. The sequence of characters is then recognized as a word in a process that shows a frequency effect between rare and common words, characteristic of parallel recognition. We are able to show that while semantical access would be started for common words, pseudowords show a simultaneous higher activation in a previously known serial word recognition pathway. The serial control regions also show a difference between fluent and dysfluent readers, but this difference reaches statistical significance in our data only at a relatively late time point and a single type of stimulus. More data would be needed to study the dysfluent reading process in more detail. Overall, our findings can be taken to support the dual models of serial and parallel word recognition presented in the literature.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (40 sivua)
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othersanantunnistus
dc.titleAnalysis of event related potentials in a word recognition experiment with fluent and dysfluent readers
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201408312693
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.date.updated2014-08-31T11:47:21Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysoEEG
dc.subject.ysodysleksia


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record