The use of YouTube in English lessons in Finnish lower secondary schools
Teknologian kehittyessä ja uusien laitteiden ja tapojen ilmestyessä myös kouluihin, avartuvat luokkahuoneissakin käytettävät opetusmahdollisuudet. Tietokone löytyy nykyään melkein joka luokasta, ja internet-yhteys on monella oppitunnilla käytössä. Yksi internetin suosituimmista palveluista tällä hetkellä sosiaalisen median saralla on YouTube, videoiden jakamis- ja katsomispalvelu, jota käyttävät jo miljoonat ihmiset.
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää YouTuben käyttöä suomalaisissa yläkouluissa englannin kielen oppitunneilla, ja varsinkin sitä, mihin tarkoitukseen YouTubea tunneilla käytetään, ja minkälaisia aktiviteetteja sen käyttöön liitetään. Tutkielma kertoo myös miksi juuri tietyntyyppisiä tehtäviä käytetään kyseisten videopätkien yhteydessä.
Tulokset kertovat YouTuben käytön yleisyydestä. Kaikki 15 vastaajaa, jotka olivat yläkoulun englannin kielen opettajia ja vastasivat internet-kyselyyn sähköpostilla lähetetyn linkin kautta, käyttivät YouTubea, suurin osa liittäen jonkinlaisia aktiviteetteja videopätkän katsomiseen. YouTubea myös käytettiin moneen eri opetustarkoitukseen: kulttuurin, kuullunymmärtämisen, kieliopin ja puheen opettamiseen, aiheen alustukseen, oppilaiden mielenkiinnon herättämiseen, viihteeksi ja muun muassa kannustamaan oppilaita oppimaan kieltä. Tehtävät, joita YouTuben käyttöön liitettiin, olivat hyvin monipuolisia. Opettajat kertoivat käyttävänsä videopätkien yhteydessä niin keskustelutehtäviä kuin sisältöön liittyviä ja luoviakin tehtäviä.
Tutkimuksen otoksen ollessa pieni tulokset eivät juurikaan ole yleistettävissä, mutta tutkimus selventää sitä, miten YouTubea käytetään Suomen yläkoulujen englannin kielen tunneilla, ja avaa samalla mahdollisuuksia lisätutkimuksiin.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The roller coaster of emotions : A material package of English oral skills activities on social and emotional competence for upper secondary schools
Vornanen, Katariina (2023)Opettajilla on merkittävä rooli oppilaiden oppimisen edistämisessä sekä heidän hyvinvointinsa tukemisessa. Yksi koulutuksen tärkeistä tehtävistä on tukea oppilaiden kasvua niin, että he oppivat elämässä tärkeitä taitoja, ... -
Materials for teaching the pronunciation of English in Finnish upper secondary schools
Puskala, Elina (2018)Englantia toisena tai vieraana kielenä puhuvia on nykyään enemmän kuin äidinkielisiä puhujia ja englanninkielinen vuorovaikutus tapahtuu yhä enemmän ei-äidinkielisten puhujien välillä, eli englantia käytetään useissa ... -
Using memes in Finnish upper secondary school English classes : a material package for multiliteracy pedagogy
Tolonen, Anni (2023)Lukion opetussuunnitelman perusteiden laaja-alaisen osaamisen osa-alueissa mainitaan monilukutaito (Lukion opetussuunnitelman perusteet, 2019). Monilukutaito on alun perin The New London Groupin (Cazden ym., 1996) kehittämä ... -
Utilizing authentic materials to teach culture beyond stereotypes : a material package for upper secondary school teachers and students
Nissinen, Amanda (2024)Kulttuurillinen osaaminen on tärkeässä roolissa kansainvälistyvässä maailmassa. Myös eurooppalaisessa viitekehyksessä sekä lukion opetussuunnitelmassa 2020 korostetaan kulttuuritaitojen tärkeyttä erityisesti kielten ... -
Differentiating the more proficient students : upper secondary school teachers´ and students´ perceptions of upward differentiation in A-syllabus English lessons
Miskala, Laura (2019)Ylöspäin eriyttäminen tarkoittaa keskivertoa parempien oppilaiden kehitystä tukevia opetusmenetelmiä. Eriyttämistä on viime vuosikymmeninä tutkittu lähtökohtaisesti opettajien sekä alaspäin eriyttämisen eli heikompien ...