Katsaus perusopetuksen taide- ja kulttuurikasvatukseen : tutkielma Suomen kulttuurikasvatussuunnitelmien taidekasvatukselle antamista merkityksistä
Tutkielmassa tarkastellaan taide- ja kulttuurikasvatukselle annettuja merkityksiä erityisenä kiinnostuksen kohteena peruskoulujen kulttuurikasvatussuunnitelmat. Diskurssianalyysin menetelmin tutkielmassa selvitetään kulttuurikasvatusta käsittelevästä diskurssista taiteelle, kulttuurille, taidekasvatukselle sekä kulttuurikasvatukselle luotuja merkityksiä. Suomen kontekstissa kulttuurikasvatusdiskurssin yhteydessä esiin nousivat erityisesti kulttuurisen tasa-arvon kysymykset.
Tutkielmassa tarkastellun diskurssin muodostivat paikallisten kulttuurikasvatussuunnitelmien yhteydessä ja niitä varten luodut julkiset dokumentit, hallinnolliset julkaisut sekä taidekasvatusta ja kulttuuripolitiikkaa käsittelevät teoriateokset. Näitä eri tekstejä tutkimalla kartoitettiin Suomessa vallitsevia peruskoulujen taide- ja kulttuurikasvatukseen liittyviä käsityksiä, linjauksia ja tavoitteita. Tutkielmassa pyrittiin myös vertaamaan valtakunnallisia linjauksia paikallisiin linjauksiin. Tässä yhteydessä pyrittiin myös tarkastelemaan mahdollisia ongelmakohtia sekä parannustarpeita kulttuurikasvatuksen käytännöissä ja ohjeistuksissa.
...
Muu nimeke
Tutkielma Suomen kulttuurikasvatussuunnitelmien taidekasvatukselle antamista merkityksistäAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suunnitelmallisuutta, tavoitettavuutta ja yhteistyötä läpäisyperiaatteella : kulttuurikasvatuksen opetussuunnitelma päivähoidossa ja perusopetuksessa
Moilanen, Fredrika (2012)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen perusopetuksen kulttuuriopetussuunnitelmien syntyä ja tekoa. Suunnitelman syntyä tarkastelen muun muassa lastenkulttuuritoimikunnan (1979) sekä opetusministeriön hanke- ja ... -
Yksisarvinen, Bisnesmies-panda ja Taikuri-apina : tutkielma 10 - 12 vuotiaiden lasten taiteellisen toimijuuden ilmiöistä ja haasteista peruskoulun kontekstissa
Nisonen, Ida Elina (2020)Tässä pro-gradu tutkielmassani pureudun lasten taiteellisen toimijuuden muotoihin ja haasteisiin peruskoulun kontekstissa, kun taidekasvatus jalkautuu peruskoulun aikatilaan väliaikaisena ja määräaikaisena hanketoimintana. ... -
Toteutuuko perusopetuksen tasa-arvo? Katsaus oppimistulosten arviointeihin
Ouakrim-Soivio, Najat; Pulkkinen, Jonna; Rautopuro, Juhani; Hildén, Raili (Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2018)Tässä katsausartikkelissa analysoidaan tasa-arvon toteutumista suomalaisessa perusopetuksessa 2000-luvulla oppimistulosten näkökulmasta. Koulutuksen tutkimuksessa koulutuksellisen tasa-arvon indikaattoreina on käytetty ... -
Saavutettavuus ja esteettömyys taiteen perusopetuksen lähtökohtana
Laes, Tuulikki; Juntunen, Marja-Leena; Heimonen, Marja; Kamensky, Hanna; Kivijärvi, Sanna; Nieminen, Kati; Tuovinen, Tuulia; Turpeinen, Isto; Elmgren, Heidi; Linnapuomi, Aura; Korhonen, Outi (Taideyliopisto, 2018) -
Unelmien sanis : lapsilähtöisen sanataiteen perusopetuksen mahdollisuuksista
Honkanen, Hanne (2011)Tutkin lapsilähtöisen sanataiteen perusopetuksen mahdollisuuksia. Tutkimuskohteenani on Jyväskylän seudun Kansalaisopiston sanataiteen perusopetuksen ryhmät, erityisessä tarkastelussa on Keljonkankaalla keväällä 2010 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.