Show simple item record

dc.contributor.authorHagman, Susanna
dc.date.accessioned2014-08-26T09:09:24Z
dc.date.available2014-08-26T09:09:24Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1444638
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44105
dc.description.abstractTutkielmassa tarkastellaan taide- ja kulttuurikasvatukselle annettuja merkityksiä erityisenä kiinnostuksen kohteena peruskoulujen kulttuurikasvatussuunnitelmat. Diskurssianalyysin menetelmin tutkielmassa selvitetään kulttuurikasvatusta käsittelevästä diskurssista taiteelle, kulttuurille, taidekasvatukselle sekä kulttuurikasvatukselle luotuja merkityksiä. Suomen kontekstissa kulttuurikasvatusdiskurssin yhteydessä esiin nousivat erityisesti kulttuurisen tasa-arvon kysymykset. Tutkielmassa tarkastellun diskurssin muodostivat paikallisten kulttuurikasvatussuunnitelmien yhteydessä ja niitä varten luodut julkiset dokumentit, hallinnolliset julkaisut sekä taidekasvatusta ja kulttuuripolitiikkaa käsittelevät teoriateokset. Näitä eri tekstejä tutkimalla kartoitettiin Suomessa vallitsevia peruskoulujen taide- ja kulttuurikasvatukseen liittyviä käsityksiä, linjauksia ja tavoitteita. Tutkielmassa pyrittiin myös vertaamaan valtakunnallisia linjauksia paikallisiin linjauksiin. Tässä yhteydessä pyrittiin myös tarkastelemaan mahdollisia ongelmakohtia sekä parannustarpeita kulttuurikasvatuksen käytännöissä ja ohjeistuksissa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (108 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkulttuurikasvatussuunnitelma
dc.titleKatsaus perusopetuksen taide- ja kulttuurikasvatukseen : tutkielma Suomen kulttuurikasvatussuunnitelmien taidekasvatukselle antamista merkityksistä
dc.title.alternativeTutkielma Suomen kulttuurikasvatussuunnitelmien taidekasvatukselle antamista merkityksistä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201408262647
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosTaiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Art and Cultural Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTaidekasvatusfi
dc.contributor.oppiaineArt Educationen
dc.date.updated2014-08-26T09:09:25Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi311
dc.subject.ysolastenkulttuuri
dc.subject.ysokulttuuripolitiikka
dc.subject.ysokulttuurikasvatus
dc.subject.ysotaidekasvatus
dc.subject.ysokasvatus
dc.subject.ysoperusopetus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record