Motoriikan havainnointilomakkeen (MOQ-T) luotettavuus 6-vuotiaiden lasten arvioinnissa
Tässä tutkimuksessa selvitettiin Motoriikan havainnointilomakkeen (MOQ-T) luotettavuutta arvioitsijareliabiliteetin avulla. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin MOQ-T-lomakkeen validiteettia käyttämällä kriteerimittauksena Movement Assessment Battery for Children 2 (MABC 2) -mittaria riskiryhmään tunnistettujen esikouluikäisten lasten motorisen kehityksen tason arvioimiseen. Tutkimus toteutettiin osana Suomen CP-liitto ry:n ja Niilo Mäki Instituutin Mukaan - liikun, opin ja osallistun -hanketta.
Tutkimukseen osallistui Jyväskylän alueen viidestä eri esikouluryhmästä yhteensä 66 6-vuotiasta lasta, joista kaksi ryhmän aikuista täytti lapsista erilliset MOQ-T-lomakearviot internetissä. Tämän aineiston analyysimenetelmänä käytettiin Cohenin kappaa sekä sisäkorrelaatiokerrointa (ICC). MOQ-T-lomakkeen validiteetin tarkasteluun aineistosta valikoitui 11 lasta, jotka sijoittuivat jomman kumman tai molempien arvioitsijoiden antamien arviopisteiden perusteella punaiselle tai keltaiselle riskialueelle tai lähelle keltaista riskialuetta. Tutkimuksen tekijät arvioivat lapset standardoidulla MABC 2 -testillä, jonka jälkeen testituloksia verrattiin MOQ-T-lomakearvioihin.
Tämän tutkimuksen perusteella MOQ-T-lomakkeen summapisteiden arvioitsijareliabiliteetti oli kohtalainen. Arvioitsijaparien väittämäkohtaiset arviot erosivat toisistaan saman lapsen kohdalla pääasiassa yhdellä tai kahdella pisteellä. MOQ-T-lomakkeen ja MABC 2 -testin tulosten välillä ei tämän tutkimuksen perusteella ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Lasten sijoittuminen keltaiselle tai punaiselle riskialueelle vaihteli MOQ-T-lomakkeen ja MABC 2 -testin välisissä luokitteluissa. Molemmat arviointivälineet luokittelivat pääasiassa samalla tavalla vihreälle riskialueelle sijoittuneet lapset.
Tämän tutkimuksen mukaan MOQ-T-lomakkeella on mahdollisuus muotoutua esiopetuksen henkilökunnan käyttöön sopivaksi motoriikan oppimisvaikeuksien tunnistamisvälineeksi. Tulevaisuudessa tulisi tutkia tarkemmin esiopetuksen henkilökunnan koulutustaustan sekä työkokemuksen vaikutusta MOQ-T-lomakearviointeihin. MOQ-T-lomakkeen luotettavuutta voisi mahdollisesti lisätä kehittämällä lomakkeen täyttämistä koskevan ohjeistuksen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Alakoulun opettajat motoriikan arvioijina
Kuikka, Henna (2015)Kuikka, Henna 2015. Alakoulun opettajat motoriikan arvioijina. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, löytyvätkö opettajan ... -
Motorisen oppimisen vaikeudet tulee tunnistaa varhain
Asunta, Piritta (Liikuntatieteellinen seura, 2019)Heikot motoriset taidot ovat yhteydessä oppimisen, toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden ongelmiin ja lapsen fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Varhaisella tuella voidaan vaikuttaa myönteisesti lapsen ... -
Kodin fyysisen ympäristön yhteys 5–7-vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin
Tuomi, Tanja; Näppilä, Jarkko (2019)Motoristen perustaitojen kehittäminen nähdään tärkeänä tekijänä varhaisvuosien liikunnassa, sillä ikävuodet 5–7 ovat motoristen taitojen oppimisen kannalta merkittävää aikaa. Motoriset perustaidot luovat edellytykset lasten ... -
Liikuntaintervention vaikutus 3-7-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja motorisiin taitoihin sekä fyysisen aktiivisuuden yhteys sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin
Sääkslahti, Arja (Jyväskylän yliopisto, 2005)Sääkslahti selvitti väitöskirjatutkimuksessaan runsaaseen ulkoliikuntaan kannustavan liikuntaohjelman vaikutuksia 3-7-vuotiaiden lasten liikunnan määrään ja perustaitoihin. Lisäksi hän tarkasteli liikunnan määrän ja laadun ... -
Vanhempien ja kotiympäristön merkitys 3–6 -vuotiaiden lasten motoristen taitojen kehityksessä
Gustafsson, Jenny (2021)Motorisella kehityksellä viitataan motoristen taitojen jatkuvaan muutokseen pitkin elinkaarta, jolloin yksilön kehitys etenee yksinkertaisista motorisista liikkeistä, organisoituihin ja monimutkaisempiin motoristen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.