Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSavolainen, Noora
dc.contributor.authorVienola, Susanna
dc.date.accessioned2014-08-06T04:39:06Z
dc.date.available2014-08-06T04:39:06Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43954
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitettiin Motoriikan havainnointilomakkeen (MOQ-T) luotettavuutta arvioitsijareliabiliteetin avulla. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin MOQ-T-lomakkeen validiteettia käyttämällä kriteerimittauksena Movement Assessment Battery for Children 2 (MABC 2) -mittaria riskiryhmään tunnistettujen esikouluikäisten lasten motorisen kehityksen tason arvioimiseen. Tutkimus toteutettiin osana Suomen CP-liitto ry:n ja Niilo Mäki Instituutin Mukaan - liikun, opin ja osallistun -hanketta. Tutkimukseen osallistui Jyväskylän alueen viidestä eri esikouluryhmästä yhteensä 66 6-vuotiasta lasta, joista kaksi ryhmän aikuista täytti lapsista erilliset MOQ-T-lomakearviot internetissä. Tämän aineiston analyysimenetelmänä käytettiin Cohenin kappaa sekä sisäkorrelaatiokerrointa (ICC). MOQ-T-lomakkeen validiteetin tarkasteluun aineistosta valikoitui 11 lasta, jotka sijoittuivat jomman kumman tai molempien arvioitsijoiden antamien arviopisteiden perusteella punaiselle tai keltaiselle riskialueelle tai lähelle keltaista riskialuetta. Tutkimuksen tekijät arvioivat lapset standardoidulla MABC 2 -testillä, jonka jälkeen testituloksia verrattiin MOQ-T-lomakearvioihin. Tämän tutkimuksen perusteella MOQ-T-lomakkeen summapisteiden arvioitsijareliabiliteetti oli kohtalainen. Arvioitsijaparien väittämäkohtaiset arviot erosivat toisistaan saman lapsen kohdalla pääasiassa yhdellä tai kahdella pisteellä. MOQ-T-lomakkeen ja MABC 2 -testin tulosten välillä ei tämän tutkimuksen perusteella ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Lasten sijoittuminen keltaiselle tai punaiselle riskialueelle vaihteli MOQ-T-lomakkeen ja MABC 2 -testin välisissä luokitteluissa. Molemmat arviointivälineet luokittelivat pääasiassa samalla tavalla vihreälle riskialueelle sijoittuneet lapset. Tämän tutkimuksen mukaan MOQ-T-lomakkeella on mahdollisuus muotoutua esiopetuksen henkilökunnan käyttöön sopivaksi motoriikan oppimisvaikeuksien tunnistamisvälineeksi. Tulevaisuudessa tulisi tutkia tarkemmin esiopetuksen henkilökunnan koulutustaustan sekä työkokemuksen vaikutusta MOQ-T-lomakearviointeihin. MOQ-T-lomakkeen luotettavuutta voisi mahdollisesti lisätä kehittämällä lomakkeen täyttämistä koskevan ohjeistuksen.fi
dc.format.extent47
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othermotorinen kehitys
dc.subject.othermotoriikan oppimisvaikeus
dc.subject.otherMotoriikan havainnointilomake (MOQ-T)
dc.subject.otherseulontamenetelmä
dc.subject.othervarhainen tunnistaminen
dc.titleMotoriikan havainnointilomakkeen (MOQ-T) luotettavuus 6-vuotiaiden lasten arvioinnissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201408062293
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.date.updated2014-08-06T04:39:07Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot