dc.contributor.author | Sievi, Anna-Maija | |
dc.date.accessioned | 2014-08-05T08:48:20Z | |
dc.date.available | 2014-08-05T08:48:20Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1810346 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43948 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, miten kouluttajaryhmä toimii kohdatessaan uusia ja yllättäviä haasteita. Huomioni kiinnittyi ryhmän piilevän ja tiedostamattoman tason tarkastelemiseen. Pyrin selvittämään, miten tämä taso mahdollisesti vaikuttaa ryhmän toimintaan.
Tutkimuksen kohteena oli 6-henkinen Jyväskylän yliopiston integraatiokoulutuksen kouluttajaryhmä. Aineisto kerättiin havainnoimalla kouluttajaryhmän työskentely- sekä työnohjaustapaamisia keväällä ja syksyllä vuonna 2012. Lisäksi aineistoon kuuluivat kouluttajien kirjoittamat vastaukset kahteen kyselyyn sekä sähköpostiviestit ja kouluttajien tekemät muistiot heidän työskentelytapaamisistaan. Tulkinnassa pyrittiin löytämään ryhmän vuorovaikutusta ohjaavia piileviä merkityksiä, joita syvennettiin psykodynaamisen ryhmädynamiikkateorian avulla.
Tutkimuksessa tulkittiin, että johtajamuutos nosti pintaan ryhmän organisoitumiseen ja vastuunkantoon liittyvät haasteet. Ryhmä kuitenkin väisti niiden käsittelemisen ja määrittelemisen, mikä teki ryhmästä turvattoman. Syksyllä ryhmä kohtasi yllättävän tilanteen jäädessään ilman opiskelijoiden kouluttamista. Tutkimuksessa ilmeni, kuinka kouluttajaryhmän jäädessä ilman yhteistä perustehtäväänsä ryhmä kohtasi umpikujan. Ryhmä tuli haavoittuvaiseksi ja sen toiminnassa oli havaittavissa sekä parinmuodostusryhmän että taistelu-pakoryhmän piirteitä. Yksilön on vaikea tunnistaa ryhmän tiedostamattomalla tasolla ja sen elämismaailmassa tapahtuvia ilmiöitä. Työnohjaus mahdollisti vaikeiden asioiden, kuten toisen työhön puuttumisen tuomisen ryhmän yhteiseen tietoisuuteen. Asioiden käsittely osoittautui haastavaksi, sillä niistä vaiettiin. Ryhmän toimintaan vaikuttaneita asioita muun muassa vastuunjakamisen määrittely painettiin villaisella ja ryhmä odotti parempaa huomista jättäen pinnan alle tunteita herättäviä ristiriitoja. Tulevaisuususkoisuus on uutta kehittävälle ryhmälle luontaista, mutta se estää myös osaltaan ryhmää kehittymästä ja toimii vastuun välttelyn keinona.
Tutkimuksessa on myös pohdittu tunteiden käsittelyn merkitystä työyhteisöissä laajemmin. Ryhmän todellisuus ei ole yksiulotteinen, sillä jokaisessa ryhmässä ilmenee perusolettamustiloja limittäin ja lomittain työryhmätilan kanssa. Tavoitteiden suuntaisen työn lisäksi ryhmien toimintaan vaikuttavat monesti tiedostamattomat tunteet, jotka estävät ryhmää kehittymästä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (87 sivua) | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ryhmädynamiikka | |
dc.subject.other | perusolettamusryhmä | |
dc.subject.other | puhumattomuus | |
dc.subject.other | vaikeneminen | |
dc.subject.other | integraatiokoulutus | |
dc.title | Kouluttajaryhmä uusien haasteiden edessä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201408052287 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2014-08-05T08:48:21Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |