Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSievi, Anna-Maija
dc.date.accessioned2014-08-05T08:48:20Z
dc.date.available2014-08-05T08:48:20Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1810346
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43948
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, miten kouluttajaryhmä toimii kohdatessaan uusia ja yllättäviä haasteita. Huomioni kiinnittyi ryhmän piilevän ja tiedostamattoman tason tarkastelemiseen. Pyrin selvittämään, miten tämä taso mahdollisesti vaikuttaa ryhmän toimintaan. Tutkimuksen kohteena oli 6-henkinen Jyväskylän yliopiston integraatiokoulutuksen kouluttajaryhmä. Aineisto kerättiin havainnoimalla kouluttajaryhmän työskentely- sekä työnohjaustapaamisia keväällä ja syksyllä vuonna 2012. Lisäksi aineistoon kuuluivat kouluttajien kirjoittamat vastaukset kahteen kyselyyn sekä sähköpostiviestit ja kouluttajien tekemät muistiot heidän työskentelytapaamisistaan. Tulkinnassa pyrittiin löytämään ryhmän vuorovaikutusta ohjaavia piileviä merkityksiä, joita syvennettiin psykodynaamisen ryhmädynamiikkateorian avulla. Tutkimuksessa tulkittiin, että johtajamuutos nosti pintaan ryhmän organisoitumiseen ja vastuunkantoon liittyvät haasteet. Ryhmä kuitenkin väisti niiden käsittelemisen ja määrittelemisen, mikä teki ryhmästä turvattoman. Syksyllä ryhmä kohtasi yllättävän tilanteen jäädessään ilman opiskelijoiden kouluttamista. Tutkimuksessa ilmeni, kuinka kouluttajaryhmän jäädessä ilman yhteistä perustehtäväänsä ryhmä kohtasi umpikujan. Ryhmä tuli haavoittuvaiseksi ja sen toiminnassa oli havaittavissa sekä parinmuodostusryhmän että taistelu-pakoryhmän piirteitä. Yksilön on vaikea tunnistaa ryhmän tiedostamattomalla tasolla ja sen elämismaailmassa tapahtuvia ilmiöitä. Työnohjaus mahdollisti vaikeiden asioiden, kuten toisen työhön puuttumisen tuomisen ryhmän yhteiseen tietoisuuteen. Asioiden käsittely osoittautui haastavaksi, sillä niistä vaiettiin. Ryhmän toimintaan vaikuttaneita asioita muun muassa vastuunjakamisen määrittely painettiin villaisella ja ryhmä odotti parempaa huomista jättäen pinnan alle tunteita herättäviä ristiriitoja. Tulevaisuususkoisuus on uutta kehittävälle ryhmälle luontaista, mutta se estää myös osaltaan ryhmää kehittymästä ja toimii vastuun välttelyn keinona. Tutkimuksessa on myös pohdittu tunteiden käsittelyn merkitystä työyhteisöissä laajemmin. Ryhmän todellisuus ei ole yksiulotteinen, sillä jokaisessa ryhmässä ilmenee perusolettamustiloja limittäin ja lomittain työryhmätilan kanssa. Tavoitteiden suuntaisen työn lisäksi ryhmien toimintaan vaikuttavat monesti tiedostamattomat tunteet, jotka estävät ryhmää kehittymästä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (87 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherryhmädynamiikka
dc.subject.otherperusolettamusryhmä
dc.subject.otherpuhumattomuus
dc.subject.othervaikeneminen
dc.subject.otherintegraatiokoulutus
dc.titleKouluttajaryhmä uusien haasteiden edessä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201408052287
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2014-08-05T08:48:21Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi103


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot