University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kouluttajaryhmä uusien haasteiden edessä

Thumbnail
View/Open
897.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Sievi, Anna-Maija
Date
2014
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, miten kouluttajaryhmä toimii kohdatessaan uusia ja yllättäviä haasteita. Huomioni kiinnittyi ryhmän piilevän ja tiedostamattoman tason tarkastelemiseen. Pyrin selvittämään, miten tämä taso mahdollisesti vaikuttaa ryhmän toimintaan. Tutkimuksen kohteena oli 6-henkinen Jyväskylän yliopiston integraatiokoulutuksen kouluttajaryhmä. Aineisto kerättiin havainnoimalla kouluttajaryhmän työskentely- sekä työnohjaustapaamisia keväällä ja syksyllä vuonna 2012. Lisäksi aineistoon kuuluivat kouluttajien kirjoittamat vastaukset kahteen kyselyyn sekä sähköpostiviestit ja kouluttajien tekemät muistiot heidän työskentelytapaamisistaan. Tulkinnassa pyrittiin löytämään ryhmän vuorovaikutusta ohjaavia piileviä merkityksiä, joita syvennettiin psykodynaamisen ryhmädynamiikkateorian avulla. Tutkimuksessa tulkittiin, että johtajamuutos nosti pintaan ryhmän organisoitumiseen ja vastuunkantoon liittyvät haasteet. Ryhmä kuitenkin väisti niiden käsittelemisen ja määrittelemisen, mikä teki ryhmästä turvattoman. Syksyllä ryhmä kohtasi yllättävän tilanteen jäädessään ilman opiskelijoiden kouluttamista. Tutkimuksessa ilmeni, kuinka kouluttajaryhmän jäädessä ilman yhteistä perustehtäväänsä ryhmä kohtasi umpikujan. Ryhmä tuli haavoittuvaiseksi ja sen toiminnassa oli havaittavissa sekä parinmuodostusryhmän että taistelu-pakoryhmän piirteitä. Yksilön on vaikea tunnistaa ryhmän tiedostamattomalla tasolla ja sen elämismaailmassa tapahtuvia ilmiöitä. Työnohjaus mahdollisti vaikeiden asioiden, kuten toisen työhön puuttumisen tuomisen ryhmän yhteiseen tietoisuuteen. Asioiden käsittely osoittautui haastavaksi, sillä niistä vaiettiin. Ryhmän toimintaan vaikuttaneita asioita muun muassa vastuunjakamisen määrittely painettiin villaisella ja ryhmä odotti parempaa huomista jättäen pinnan alle tunteita herättäviä ristiriitoja. Tulevaisuususkoisuus on uutta kehittävälle ryhmälle luontaista, mutta se estää myös osaltaan ryhmää kehittymästä ja toimii vastuun välttelyn keinona. Tutkimuksessa on myös pohdittu tunteiden käsittelyn merkitystä työyhteisöissä laajemmin. Ryhmän todellisuus ei ole yksiulotteinen, sillä jokaisessa ryhmässä ilmenee perusolettamustiloja limittäin ja lomittain työryhmätilan kanssa. Tavoitteiden suuntaisen työn lisäksi ryhmien toimintaan vaikuttavat monesti tiedostamattomat tunteet, jotka estävät ryhmää kehittymästä. ...
Keywords
ryhmädynamiikka perusolettamusryhmä puhumattomuus vaikeneminen integraatiokoulutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201408052287

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24512]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kyberturvallisuuden strateginen johtaminen kasvavassa kybermaailmassa Suomessa : kehittämistarpeet uusien haasteiden edessä 

    Laakso, Sanna (2023)
    Kybertoimintaympäristö laajenee koko ajan kattaen yhä suuremman osan maailmasta. Kehitys haastaa strategista johtamista, jota on kehitetty Suomessa vasta verrattain vähän aikaa. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että ...
  • Takana loistava tulevaisuus, edessä tuleva loistavuus? : tutkimushaastattelun haasteiden hahmottelua 

    Takala, Eeva (Prologos ry, 2005)
  • Draamakasvatuksen ihmiskäsitys ja tietokäsitys postmodernismin haasteiden edessä 

    Laatikainen, Sari (1998)
  • Kieltenopetus suurten haasteiden ja muutosten edessä 

    Ståhlberg, Perttu (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
    Kieltenopetus ja yhteiskunta ovat muuttuneet viime vuosikymmeninä paljon. Suullisen kielitaidon testaaminen ja arviointi eivät ole kuitenkaan pysyneet tämän kehityksen vauhdissa. Opetussuunnitelmien sisältöjen lisääntyminen ...
  • Uusien yliopisto-opiskelijoiden koettujen lukemisen haasteiden yhteys ensimmäisenä opiskeluvuotena kertyneisiin opintopisteisiin 

    Kilkki, Pekka (2020)
    Yliopisto-opiskelijat kokevat merkittäviä haasteita hyvinvoinnilleen etenkin opiskelujen alussa. Haasteita hyvinvoinnille ja opintojen edistymiselle voivat aiheuttaa esimerkiksi koetut lukemisen haasteet. Koetut lukemisen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre