dc.description.abstract | Vaihto-opiskelu on kasvattanut suosiotaan sekä maailmanlaajuisesti että Suomessa erityisesti korkea-asteen opiskelijoiden keskuudessa. Suomi kohdemaana on hyvä esimerkki siitä, ettei nykyään pääsyy ulkomailla opiskeluun ole välttämättä kohdemaan kielen oppiminen, sillä maahan tullaan yleensä ilman paikallisten kielten osaamista ja opinnot suoritetaan englanniksi.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli kuvata, miten kansainväliset vaihto- ja tutkinto-opiskelijat käyttävät englantia, suomea ja muita osaamiaan kieliä Suomessa oleskelunsa aikana. Tarkemmin ottaen pyrittiin selvittämään, missä konteksteissa, mitä varten, keiden kanssa, kuinka usein ja kuinka onnistuneesti kansainväliset opiskelijat käyttävät eri kieliä. Työ pyrki myös kartoittamaan kansainvälisten opiskelijoiden kieliasenteita suomea ja englantia kohtaan ja pohtimaan asenteiden yhteyttä kyseisten kielten käyttöön ja oppimiseen. Se tarjoaa myös uuden näkökulman keskusteluun englannin kielen asemasta Suomessa.
Kyseessä on syväluotaava tapaustutkimus, sillä osallistujia oli kahdeksan. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla ja puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkielman metodologia yhdistää elementtejä sekä laadullisista että määrällisistä menetelmistä, eli toisin sanoen se hyödyntää monimenetelmäisyyttä. Pääpaino on kvalitatiivisella, kuvailevalla teema-analyysillä, jonka lomassa on dialogisesti hyödynnetty numeerista aineistoa.
Tulokset osoittivat, että kansainvälisten opiskelijoiden kielten käytössä oli huomattavia eroja. Yleisesti ottaen he opiskelivat englanniksi, käyttivät englantia erityisesti muiden vaihto-opiskelijoiden kanssa ja tilanteissa, joissa suomen kielen taito oli riittämätön. Suomen kielen käytössä puolestaan oli enemmän vaihtelua. Suomea osallistujat käyttivät esimerkiksi suomalaisten tuttavien kanssa, työelämässä, integroituakseen yhteiskuntaan, kohteliaisuussyistä, huumorin välineenä, ja helpottaakseen elämäänsä Suomessa. Osa ei käyttänyt suomea lainkaan, mutta sen osaaminen olisi kuitenkin tärkeää, jos opiskelija haluaa tulevaisuudessa työllistyä Suomessa. Kielitaitoon tulisi kiinnittää huomiota jo opinnoissa. | fi |