dc.contributor.author | Korhonen, Katja | |
dc.date.accessioned | 2014-06-25T13:50:39Z | |
dc.date.available | 2014-06-25T13:50:39Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1438083 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43843 | |
dc.description.abstract | Korhonen, Katja. KÄSITTEIDEN HIERARKIOIDEN MUODOSTUMINEN
YLÄKOULUN MATEMATIIKAN OPETUKSESSA. Erityispedagogiikan pro gradu –
tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014, 91 sivua. Julkaisematon.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, esiintyykö yläkoulun matematiikan
opetuksessa käsitteiden hierarkioita ja jos esiintyy, niin millaisia ne ovat.
Tutkimuksessa kuvailtiin, kuinka käsitteiden hierarkiat rakentuvat opetuksessa ja miten
opettajakokemus vaikutti hierarkian ilmenemiseen. Tutkimus toteutettiin osana MUSTprojektia,
joka tutkii luokkahuonevuorovaikutusta matematiikan tunneilla ja käsitteiden
opettamista sosiokulttuurisesta näkökulmasta.
Tutkimukseen osallistui kuusi matematiikan yläkoulun aineenopettajaa. Aineisto
muodostui 30 oppitunnin litteraatista sekä kyselylomakkeilla kerätyistä opettajien
taustatiedoista. Tutkimusmenetelminä toimivat sisällönanalyysi ja fenomenografia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yläkoulun matematiikan opetuksessa muodostuu
selkeitä käsitteiden hierarkioita. Käsitteet eivät rakentuneet hierarkkisesti jokaisella
oppitunnilla, vaan niiden rakentuminen oli oppitunti- ja opettajakohtaista. Matemaattiset
käsitteiden hierarkiat voivat rakentua perus-, ala- ja yläkäsitteiden tasoille. Eniten
opetuksessa ilmeni peruskäsitteitä, joiden runsas määrä ennakoi usealle käsitteen tasolle
rakentuvaa hierarkiaa. Mitä moniulotteisemmasta käsitetasosta oli kyse, sitä vähemmän
siinä esiintyi käsitteitä. Aineiston perusteella voidaan todeta, että matematiikan opetus
voi usein typistyä peruskäsitteiden tasolle. Opetusta tulisi rakentaa tietoisesti
kaksiportaisesti alakäsitteidenkin tasolle tai vaihtoehtoisesti kolmiportaisesti, jolloin
opetuksessa esiintyy myös yläkäsitteitä. Tämä auttaa ilmiön syvällisemmässä
ymmärtämisessä, joka on myös matematiikan opetuksen keskeinen tavoite. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (91 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | matemaattisten käsitteiden hierarkia | |
dc.subject.other | sosiokonstruktivismi | |
dc.subject.other | matematiikan opetus yläkoulussa | |
dc.subject.other | sisällönanalyysi | |
dc.subject.other | fenomenografia | |
dc.title | Käsitteiden hierarkioiden muodostuminen yläkoulun matematiikan opetuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201406252154 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.subject.method | Fenomenografia | |
dc.subject.method | Sisällönanalyysi | |
dc.date.updated | 2014-06-25T13:50:39Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | käsitteet | |
dc.subject.yso | sosiaalinen konstruktivismi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |