Käsitteiden hierarkioiden muodostuminen yläkoulun matematiikan opetuksessa
Korhonen, Katja. KÄSITTEIDEN HIERARKIOIDEN MUODOSTUMINEN
YLÄKOULUN MATEMATIIKAN OPETUKSESSA. Erityispedagogiikan pro gradu –
tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014, 91 sivua. Julkaisematon.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, esiintyykö yläkoulun matematiikan
opetuksessa käsitteiden hierarkioita ja jos esiintyy, niin millaisia ne ovat.
Tutkimuksessa kuvailtiin, kuinka käsitteiden hierarkiat rakentuvat opetuksessa ja miten
opettajakokemus vaikutti hierarkian ilmenemiseen. Tutkimus toteutettiin osana MUSTprojektia,
joka tutkii luokkahuonevuorovaikutusta matematiikan tunneilla ja käsitteiden
opettamista sosiokulttuurisesta näkökulmasta.
Tutkimukseen osallistui kuusi matematiikan yläkoulun aineenopettajaa. Aineisto
muodostui 30 oppitunnin litteraatista sekä kyselylomakkeilla kerätyistä opettajien
taustatiedoista. Tutkimusmenetelminä toimivat sisällönanalyysi ja fenomenografia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yläkoulun matematiikan opetuksessa muodostuu
selkeitä käsitteiden hierarkioita. Käsitteet eivät rakentuneet hierarkkisesti jokaisella
oppitunnilla, vaan niiden rakentuminen oli oppitunti- ja opettajakohtaista. Matemaattiset
käsitteiden hierarkiat voivat rakentua perus-, ala- ja yläkäsitteiden tasoille. Eniten
opetuksessa ilmeni peruskäsitteitä, joiden runsas määrä ennakoi usealle käsitteen tasolle
rakentuvaa hierarkiaa. Mitä moniulotteisemmasta käsitetasosta oli kyse, sitä vähemmän
siinä esiintyi käsitteitä. Aineiston perusteella voidaan todeta, että matematiikan opetus
voi usein typistyä peruskäsitteiden tasolle. Opetusta tulisi rakentaa tietoisesti
kaksiportaisesti alakäsitteidenkin tasolle tai vaihtoehtoisesti kolmiportaisesti, jolloin
opetuksessa esiintyy myös yläkäsitteitä. Tämä auttaa ilmiön syvällisemmässä
ymmärtämisessä, joka on myös matematiikan opetuksen keskeinen tavoite.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Pääsitkö kärryille?" : ymmärtämisen varmistaminen yläkoulun matematiikan tunneilla
Kinnunen, Anni (2012)Kinnunen, Anni. ”PÄÄSITKÖ KÄRRYILLE?” Ymmärtämisen varmistaminen yläkou-lun matematiikan tunneilla. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yli-opiston kasvatustieteiden laitos, 2012. 70 sivua. Julkaisematon. Tämän ... -
Millaista tukea yläkoulun oppilaat saavat ja tarvitsevat matematiikan oppimiseen? : matematiikan aineenopettajien näkemyksiä tuesta
Kailio, Lilli (2023)Yläkoululaisten tarvitsemasta ja saamasta tuesta matematiikan oppimiseensa ei ole laadullisin menetelmin kerättyä tietoa. Tilastotietoa tehostetun ja erityisen tuen määrästä vuosittain suomalaisessa peruskoulussa sen sijaan ... -
Matematiikka vieraana kielenä : matematiikan käsitteiden opetus S2-oppijoille
Pitkänen, Susanna (2014) -
Esimerkkien rakentuminen yläkoulun matematiikan tunneilla
Kauttonen, Johanna (2013)Kauttonen, Johanna. ESIMERKKIEN RAKENTUMINEN YLÄKOULUN MATEMATIIKAN TUNNEILLA. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 70 sivua. Julkaisematon. Tämän tutkimuksen ... -
Yläkoulun matematiikan opetuksen eriyttäminen
Jutila, Jonna (2014)Jutila, Jonna. Yläkoulun matematiikan opetuksen eriyttäminen. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2014. 77 sivua, 4 liitesivua. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.