Ulkomailla opettaminen haasteena ja rikkautena : opettajien kokemuksia
Date
2014Access restrictions
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ulkomailla työskennelleet suomalaiset opettajat ovat kokeneet ulkomailla opettamisen ja millaisia valmiuksia ulkomailla opettaminen heidän mielestään edellyttää.
Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui yhteensä viisi ulkomailla työskennellyttä opettajaa. Tutkimustulosten mukaan opettajat kokivat ulkomailla opettamisen pääosin positiivisena ja jokainen suositteli ulkomailla opettamista myös muille asiasta kiinnostuneille opettajille. Opettajat kokivat kehittyneensä ulkomailla opettamisjakson aikana sekä ammatillisesti että henkilökohtaisesti. Opettajat raportoivat myös haasteita työhön ja vieraassa kulttuurissa elämiseen liittyen, mutta kertoivat myös sopeutuneensa haasteisiin melko hyvin. Aim of the research was to examine how Finnish teachers working abroad have experienced their period of teaching abroad, and what abilities are required from a person working abroad according to their views.
The research data was collected with semi-structured interviews. Five teachers, who have worked abroad, took part in the interviews. According to the research, the teachers thought their teaching abroad experiences had been mainly positive and each one of them recommended working abroad for other teachers. They felt they had developed both personally and professionally during the period, but reported some challenges, too, related to work and living in a foreign culture. Yet, they also coped with the challenges rather well.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajien kokemuksia perusopetukseen valmistavasta opetuksesta turvapaikanhakijaoppilaiden kanssa
Laitinen, Minna (2016)TIIVISTELMÄ Laitinen, Minna. 2016. Opettajien kokemuksia perusopetukseen valmistavasta opetuksesta turvapaikanhakijaoppilaiden kanssa. Aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pätevyydestään kulttuurisesti moninaisissa lapsiryhmissä
Kemppinen, Julia; Heikkinen, Annika (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka varhaiskasvatuksen opettajat kokevat pätevyytensä kulttuurisesti moninaisissa lapsiryhmissä toimiessaan. Varhaiskasvatuksen opettajien koetun pätevyyden lisäksi tutkimuksen ... -
Opettajien käsityksiä roolistaan kotouttamisen edistäjinä
Komulainen, Vilma; Perokorpi, Inka; Mustonen, Sanna; Eskelä-Haapanen, Sirpa (Niilo Mäki Instituutti, 2023)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia roolistaan maahanmuuttotaustaisten äitien kotouttamisprosessissa sekä toimista, joilla heidän nähdäkseen on vaikutusta onnistuneeseen kotoutumiseen. Aineisto kerättiin ... -
Valmistavan luokan opettajien kokemuksia koulutuksen merkityksestä työssä pärjäämisessä
Ihalainen, Kati (2018)Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut voimakkaasti viime vuosikymmenien aikana. Kasvaneen maahanmuuton seurauksena kouluissa järjestetään yhä enemmän perusopetukseen valmistavaa opetusta maahanmuuttajalapsille ja ... -
Fysioterapian opettajien kokemuksia verkko-opetuksesta : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus
Knuutinen, Annukka; Räikkönen, Raili (2024)Verkko-opetuksella tarkoitetaan joko kokonaan tai osittain verkkoteknologian hyödyntämistä opetuksessa ja opiskelijoiden oppimisen tukemisessa. Verkko-opetuksesta on muodostunut kuluneiden parin vuosikymmenen aikana pysyvä ...