Kielenkehityksen haasteet ja tukeminen varhaisiän musiikkikasvatuksessa
Tutkielmani käsittelee sitä, miten varhaisiän musiikkikasvatuksen tavoitteet ja työtavat mahdollistavat alle kouluikäisten lasten kielenkehityksen tukemisen ja miten kielenkehityksen haasteisiin voidaan musiikkileikkikoulussa vastata. Aihe on tärkeä, sillä kommunikaatio- ja vuorovaikutustaidot ovat yhteiskunnassamme keskeisiä ja kielenkäyttö näistä olennaisimpia. Kieli kehittyy erityisesti varhaislapsuudessa, joten varhaiskasvatuksella on tärkeä rooli kehityksen tukemisessa. Tutustumalla kielenkehityksen perusperiaatteisiin ja varhaisiän musiikkikasvatuksen erityispiirteisiin saadaan kuva siitä, kuinka musiikkileikkikouluissa voidaan huomioida kielenkehityksen erityisvaikeudet ja ennaltaehkäistä niitä.
Varhaisiän musiikkikasvatuksen työtavat ovat luonteeltaan kielenkehitystä tukevia, ja tiedostamalla niiden tavoitteellisen käytön hyödyt lasten kieli kehittyy musiikkiharrastuksen ansiosta toivotulla tavalla todennäköisemmin kuin ilman varhaisiän musiikkikasvatuksen tukea.
Päätelmät hyödyttävät varhaisiän musiikkikasvattajia sekä alle kouluikäisiä lapsia, jotka voivat oikealla tuella aloittaa koulun mahdollisimman hyvillä kielellisillä valmiuksilla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Taideintegraatio varhaisiän musiikkikasvatuksessa : taideintegraation tarkastelua "Taidemuskari" -opetuskokeilun kautta
Mansikkakorpi, Heini (2009) -
Moniaistisuus lapsen eheyttä vaalimassa : kuvataide ja Orff-pedagogiikka varhaisiän musiikkikasvatuksessa
Kekäläinen, Tiina (2004) -
Suomen oppimista muskarissa
Piispanen, Laura (2017)Keskityn kuvaamaan tutkimuksessani sitä, mitkä varhaisiän musiikkikasvatuksen työtavat ovat hyödyllisiä maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen opettelulle. Tutkimuksessa pyritään ymmärtämään työtapojen mahdollisuuksia ... -
Musiikin kehollisuuden näkökulma alle 2-vuotiaiden lasten kokonaisvaltaisen kehityksen tukena varhaisiän musiikkikasvatustyössä
Kosonen, Eerika (2019)Musiikin kehollisuuden kautta voidaan tarkastella musiikin vaikutusta ihmiseen. Musiikin tiedetään vaikuttavan ihmiseen kokonaisvaltaisesti ja monimuotoisesti ja musiikki on kautta aikojen ollut osa ihmisen elämää. Työni ... -
Musiikkitoiminnan suunnittelu varhaisiän musiikkitoiminnan näkökulmasta
Marjanen, Kaarina (Suomen musiikkikasvatusseura - FiSME ry, 2009)Tässä artikkelissa esitellään tavoitteellisen musiikkitoiminnan suunnittelun pääpiirteitä ja periaatteita erityisesti varhaisiän musiikkikasvatuksen näkökulmasta. Nämä suunnitteluperiaatteet ovat sovellettavissa muihin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.