Uttalsundervisning i läroboksserien Galleris digitala undervisningsmaterial
Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää ääntämisen opetusta ruotsin kielen oppikirjasarja Gallerin sähköisessä materiaalissa. Materiaali koostui lukion B-ruotsin kolmesta ensimmäisestä digitaalisesta oppikirjasta, kappalekohtaisesta sähköisestä materiaalista opettajalähtöiseen opetukseen sekä opettajan lisämateriaalista. Tarkastelin tutkimuksessani näiden materiaalien ääntämistä koskevaa sisältöä.
Tutkimukseni on sisällönanalyysi, jonka avulla pyrin mahdollisimman objektiivisesti kuvaamaan oppimateriaalin sisältöä. Pyrin ottamaan selville mitkä seikat ovat keskeisiä ääntämisen opetuksessa, mitkä asiat katsotaan tärkeäksi oppia, kuinka suomen ja ruotsin välisiä eroja selitetään sekä kuinka paljon materiaalissa painotetaan suomenruotsia ja ruotsinruotsia sekä niiden välisiä eroja.
Tutkielmani perusteella voidaan todeta, että oppikirjasarja Gallerin sähköisissä materiaaleissa segmentaaliset piirteet eli puheäänteiden kvalitatiiviset erot ovat suuremmassa asemassa kuin prosodiset piirteet, kuten esimerkiksi puheen rytmi, painotukset ja melodia. Materiaalissa äänteiden toistaminen, imitointi ja kuuntelu ovat suuremmassa osassa ääntämisen opetusta kuin teoria. Oppilas nähdään autonomisena oppijana, joka auditiivisen vastaanoton ja äänteiden toistamisen avulla voi itse luoda käsityksen ruotsin kielen äänteiden piirteistä. Suomenruotsilla on materiaalissa hieman suurempi rooli kuin ruotsinruotsilla.
Tutkielmani perusteella voidaan myös todeta, että materiaalia käyttävällä opettajalla on vastuu lisätiedon antamisesta sekä siitä, kuinka ääntämisen harjoittelu oppitunnilla toteutetaan. Koska segmentaaliset piirteet ovat hallitsevassa asemassa, voi ruotsin kielelle ominaiset prosodiset piirteet jäädä oppimatta. Tutkielmani rajoittui vain kirjasarjan kolmeen ensimmäisen sähköiseen oppikirjaan, minkä vuoksi tulokset eivät anna kokonaiskuvaa kirjasarjan ääntämisen opetuksesta.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4424]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Why being there mattered : staged transparency at the International Criminal Court
D'hondt, Sigurd (Elsevier, 2021)The International Criminal Court (ICC) represents a criminal justice setting exceptionally welcoming to discourse scholars. The court website provides ample information about ongoing cases, hearings are livestreamed, and ... -
miRToolsGallery : a tag-based and rankable microRNA bioinformatics resources database portal
Chen, Liang; Heikkinen, Liisa; Wang, ChangLiang; Yang, Yang; Knott, Emily; Wong, Garry (Oxford University Press, 2018)Hundreds of bioinformatics tools have been developed for MicroRNA (miRNA) investigations including those used for identification, target prediction, structure and expression profile analysis. However, finding the correct ... -
Kartläggning av digitalt material angående lärobokserien Fokus samt användning av digitala verktyg i B- svenska på de obligatoriska kurserna på gymnasiet
Reenilä, Karla (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä digitaalista oppimateriaalia kustantamo Otavan B-ruotsin lukion oppikirjasarja Fokuksella on opiskelijoille ja opettajille tarjolla, mitä digitaalisia laitteita tarvitaan ... -
"Ändå borde skolan förbereda elever inte endast för nutiden utan tio år framåt." : svensklärares erfarenheter av användning av digitala läromedel i svenskundervisning
Narsakka, Sini; Luoma, Laura (2020)Oppimisympäristön käsite on vuosikymmenten saatossa laajentunut ja digitalisaation mukanaan tuomat muutokset yhteiskunnassa heijastuvat myös opetukseen. Tämän tutkielman avulla kartoitettiin ruotsinopettajien käsityksiä ... -
Användning av sociala medier och öppna digitala lärresurser i språkundervisningen ur lärarnas synpunkt
Koskela, Pilvi (2019)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten ruotsin- ja saksanopettajat käyttävät sosiaalisia medioita ja avoimia oppimateriaaleja opetuksessaan. Tarkemmat tutkimuskysymykset muodostuivat siitä, miten kieltenopettajat ...