dc.contributor.author | Ansami, Hanna | |
dc.date.accessioned | 2014-06-13T19:32:51Z | |
dc.date.available | 2014-06-13T19:32:51Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1437404 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43699 | |
dc.description.abstract | Historian ajattelun taidot ovat olleet viimeisten kahdenkymmenen
vuoden ajan keskeisellä sijalla opetussuunnitelmien perusteiden tavoitteissa.
Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä historian
aineenopettajilla on historian ajattelun taitojen opetuksesta. Erityisesti
työssäni pohdin sitä, millaisia haasteita ajattelun taitojen opetuksella voi olla.
Keräsin tutkimusaineiston haastattelemalla yhdeksää historian aineenopettajaa keväällä 2013. Toteutin analyysin pääosin aineistolähtöisesti tarkastellen opettajien käsityksiä historian ajattelun taidoista, historianopetuksen ja koulun tehtävistä, opetustavoista ja ajattelun taitojen opetuksen haasteista. Analyysin toisessa vaiheessa pyrin selittämään ajattelun taitojen opetuksen haasteita yhdistämällä aiempia teemoja.
Haastattelemani opettajat eivät määrittele historian ajattelun taitoja
täysin uskollisesti historian tiedonluonteelle vaan korostavat nykyaikana
hyödyllisinä pitämiään taitoja. Heidän mielestään historianopetuksen
tehtävänä on auttaa ymmärtämään maailmaa, opettaa tiedonhankintataitoja
ja kasvattaa yleissivistystä. Opettajien vastauksissa historianopetukseen
vaikuttaa myös heidän käsityksensä koulun sosiaalistavasta ja nuoren kasvua
tukevasta tehtävästä. Haastatellut pitävät historian ajattelun taitojen
opettamista tärkeänä, mutta näkevät historianopetusta koskevat tavoitteet
moninaisina.
Opettajat kertovat opettavansa vaihtelevasti ja pitävät opiskelijan
motivoitumista tärkeänä. He pyrkivät opettamaan ajattelun taitoja niin
luennoiden ja keskustellen kuin opiskelijan omaehtoisen työskentelyn kautta.
Suurin osa opettajista opettaa ajattelun taitoja lähinnä lyhyiden harjoitusten
avulla ja vain harvoin tutkiva työskentely jatkuu koko oppitunnin ajan.
Haastavana ajattelun taitojen opettamisen kannalta opettajat näkevät
erityisesti opetussuunnitelman ja ylioppilaskokeen asettamat vaatimukset,
kiireisyyden ja puutteelliset opetusmateriaalit sekä opiskelijoiden
motivoitumattomuuden, viitseliäisyyden puutteen ja vaihtelevat
ennakkotiedot ja -taidot.
Nähdäkseni ajattelun taitojen opetukselle ja oppimiselle voi olla
ongelma myös tietojen ja taitojen eroaminen toisistaan opetuksessa ja sen
tavoitteissa. Opettajan ja oppilaan omaksumat vahvat roolit ovat haaste
opiskelijalähtöisten työtapojen käyttämiselle. Lisäksi ero maallikon ja tutkijan historian osaamisessa aiheuttaa epäselvyyttä ajattelun taitojen määrittelyssä ja siten niiden opetuksessa.
Avainsanat: historian ajattelun taidot, opettajan ajattelu, opetussuunnitelma,
historianopetus | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (107 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | historian ajattelun taidot | |
dc.subject.other | opettajan ajattelu | |
dc.subject.other | opetussuunnitelma | |
dc.subject.other | historianopetus | |
dc.title | Ajattelun taidot historianopettajien käsityksissä historianopetuksesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201406132019 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Historian ja etnologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of History and Ethnology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen historia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish History | en |
dc.date.updated | 2014-06-13T19:32:52Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3031 | |
dc.subject.yso | ajattelu | |
dc.subject.yso | historia | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |