Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorJaskari, Nelli
dc.contributor.authorKarvonen, Leila
dc.date.accessioned2014-06-10T08:37:34Z
dc.date.available2014-06-10T08:37:34Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1437310
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43667
dc.description.abstractJaskari, N., Karvonen, L. 2014. ”Välillä on vähän tylsää, kun ne on silleen aika helppo- ja” Lahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen: opettajien ja op- pilaiden käsityksiä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu – tutkielma. 107 sivua. Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, minkälaisia käsityksiä luokanopettajilla on lahjakkuudesta koulussa, miten opettajat huomioivat lahjakkaan oppilaan opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa, sekä millaisia haasteita lahjakkaiden opetuksessa on. Tutkimme myös, miten lahjakkaat oppilaat kuvaavat itseään oppijoina ja kuinka tyyty- väisiä he ovat koulunkäyntiin ja saamaansa opetukseen. Lahjakkuuden määrittelyssä no- jasimme Renzullin (1986) kolmen ympyrän malliin, jossa lahjakkuuden osatekijöinä nähdään olevan keskimääräistä korkeampi kyvykkyys, luovuus ja motivaatio. Valit- simme tutkimukseen oppilaita, joilla oli Renzullin mallin mukaisesti korkean kyvyk- kyyden lisäksi luovuutta ja korkea motivaatio koulunkäyntiä kohtaan. Tutkimusot- teemme oli laadullinen ja toteutimme neljän opettajan ja neljän oppilaan haastattelut keskisuomalaisissa kouluissa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Tutkimuksessamme selvisi, että opettajat tiedostivat lahjakkaan opetuksen eriyttämisen tarpeen, mutta siihen ei aina nähty olevan riittävästi resursseja. Isossa luokassa opettajan tuki riittää useimmiten ainoastaan heikommille oppilaille, jotta he pysyvät muun luokan tahdissa. Oppilaat kuvailivat koulunkäyntiä helpoksi ja vaivattomaksi, mutta ilmi tuli myös ajoittainen liian hitaasti eteneminen ja tylsyys. Opettajat kuitenkin kertoivat yrit- tävänsä haastaa oppilaiden taitoja ja kehittää heidän oppimistaan. Lisätehtäviä lahjak- kaille ei aina ollut ja yleensä ne olivat opettajan antamia monisteita tai kirjan lukemista. Oppilaat olivat toimineet apuopettajina ja auttaneet muita luokassa. Lahjakkaat viihtyi- vät koulussa, mutta toivoivat lisää toiminnallista opetusta ja virikkeitä. Tutkimukses- samme kävi ilmi, että lahjakkaat oppilaat opiskelevat opiskelun ja tulevaisuuden vuoksi, kuten saadakseen hyvän työn, ja ovat motivoituneita opiskeluun. Opettajat kuvailivat lahjakkaiden olevan useimmiten itseohjautuvia. Tutkimus oli tarpeellinen, koska lahjakkaiden oppilaiden omia kokemuksia ja näkemyk- siä koulunkäynnistä ei ole paljoa tutkittu. Oppilaan näkökulman huomioiminen on tär- keää lahjakkaan opetuksen kehittämisessä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (107 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherlahjakkuus
dc.subject.othereriyttäminen
dc.subject.otherlahjakkaat oppilaat
dc.subject.otherteoria-aineet
dc.title"Välillä on vähän tylsää, kun ne on silleen aika helppoja" : lahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen: opettajien ja oppilaiden käsityksiä
dc.title.alternativeLahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen: opettajien ja oppilaiden käsityksiä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201406101978
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2014-06-10T08:37:35Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysolahjakkuus
dc.subject.ysoeriyttäminen
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokoulu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot