dc.contributor.author | Jaskari, Nelli | |
dc.contributor.author | Karvonen, Leila | |
dc.date.accessioned | 2014-06-10T08:37:34Z | |
dc.date.available | 2014-06-10T08:37:34Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1437310 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43667 | |
dc.description.abstract | Jaskari, N., Karvonen, L. 2014. ”Välillä on vähän tylsää, kun ne on silleen aika helppo-
ja” Lahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen: opettajien ja op-
pilaiden käsityksiä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro
gradu – tutkielma. 107 sivua.
Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, minkälaisia käsityksiä luokanopettajilla on
lahjakkuudesta koulussa, miten opettajat huomioivat lahjakkaan oppilaan opetuksen
suunnittelussa ja toteutuksessa, sekä millaisia haasteita lahjakkaiden opetuksessa on.
Tutkimme myös, miten lahjakkaat oppilaat kuvaavat itseään oppijoina ja kuinka tyyty-
väisiä he ovat koulunkäyntiin ja saamaansa opetukseen. Lahjakkuuden määrittelyssä no-
jasimme Renzullin (1986) kolmen ympyrän malliin, jossa lahjakkuuden osatekijöinä
nähdään olevan keskimääräistä korkeampi kyvykkyys, luovuus ja motivaatio. Valit-
simme tutkimukseen oppilaita, joilla oli Renzullin mallin mukaisesti korkean kyvyk-
kyyden lisäksi luovuutta ja korkea motivaatio koulunkäyntiä kohtaan. Tutkimusot-
teemme oli laadullinen ja toteutimme neljän opettajan ja neljän oppilaan haastattelut
keskisuomalaisissa kouluissa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessamme selvisi, että opettajat tiedostivat lahjakkaan opetuksen eriyttämisen
tarpeen, mutta siihen ei aina nähty olevan riittävästi resursseja. Isossa luokassa opettajan
tuki riittää useimmiten ainoastaan heikommille oppilaille, jotta he pysyvät muun luokan
tahdissa. Oppilaat kuvailivat koulunkäyntiä helpoksi ja vaivattomaksi, mutta ilmi tuli
myös ajoittainen liian hitaasti eteneminen ja tylsyys. Opettajat kuitenkin kertoivat yrit-
tävänsä haastaa oppilaiden taitoja ja kehittää heidän oppimistaan. Lisätehtäviä lahjak-
kaille ei aina ollut ja yleensä ne olivat opettajan antamia monisteita tai kirjan lukemista.
Oppilaat olivat toimineet apuopettajina ja auttaneet muita luokassa. Lahjakkaat viihtyi-
vät koulussa, mutta toivoivat lisää toiminnallista opetusta ja virikkeitä. Tutkimukses-
samme kävi ilmi, että lahjakkaat oppilaat opiskelevat opiskelun ja tulevaisuuden vuoksi,
kuten saadakseen hyvän työn, ja ovat motivoituneita opiskeluun. Opettajat kuvailivat
lahjakkaiden olevan useimmiten itseohjautuvia.
Tutkimus oli tarpeellinen, koska lahjakkaiden oppilaiden omia kokemuksia ja näkemyk-
siä koulunkäynnistä ei ole paljoa tutkittu. Oppilaan näkökulman huomioiminen on tär-
keää lahjakkaan opetuksen kehittämisessä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (107 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | lahjakkuus | |
dc.subject.other | eriyttäminen | |
dc.subject.other | lahjakkaat oppilaat | |
dc.subject.other | teoria-aineet | |
dc.title | "Välillä on vähän tylsää, kun ne on silleen aika helppoja" : lahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen: opettajien ja oppilaiden käsityksiä | |
dc.title.alternative | Lahjakkaiden kuudesluokkalaisten oppilaiden opetus ja oppiminen: opettajien ja oppilaiden käsityksiä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201406101978 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2014-06-10T08:37:35Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | lahjakkuus | |
dc.subject.yso | eriyttäminen | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |