Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKärki, Katja
dc.date.accessioned2014-06-09T09:42:30Z
dc.date.available2014-06-09T09:42:30Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1436702
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43656
dc.description.abstractTutkimusta aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon koulutuksesta on tehty melko vähän sekä Suomessa että maailmalla. Tämä maisterintutkielma on monimuototutkielma ja sen tavoitteena on kartoittaa, millaista oppimateriaalia opettajat kaipaavat, tehdä oppimateriaalia ja testata sitä. Tutkimuksen teoreettisena taustana on funktionaalinen pedagogiikka. Oppimateriaalin tarvekartoitus toteutettiin käyttämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua ja sisällönanalyysiä. Aineisto koostuu kolmesta opettajahaastattelusta. Oppimateriaali on laadittu tässä tarvekartoituksessa esiin nousseiden seikkojen pohjalta. Oppimateriaalia on testattu viidessä eri tasoisessa luku- ja kirjoitustaidon koulutuksen ryhmässä. Tutkimuksessa todettiin, että haastatellut opettajat eivät olleet tyytyväisiä olemassa olevaan oppimateriaaliin. Opettajat kertoivat tekevänsä suurimman osan materiaalistaan itse. Suurin tarve oli luetun- ja kuullunymmärtämismateriaalille ja yhteiskunnallisia aiheita käsittelevälle materiaalille. Suullisen kielitaidon ja arjen taitojen opettaminen korostuivat opettajien vastauksissa. Näiden seikkojen pohjalta valmistettiin autenttisen kaltaisiin puhelinvastaajaäänitteisiin pohjautuvia kuullunymmärtämistehtäviä. Näitä tehtäviä testattaessa luku- ja kirjoitustaidon ryhmissä suurimmaksi kompastuskiveksi muodostuivat tehtävänannot. Oppijat eivät aina ymmärtäneet, mitä tehtävissä piti tehdä. Näin ollen opettajan oli vaikea päästä käsiksi siihen, mitä oppijat todellisuudessa osaavat. Ensin oli opeteltava tehtävätyypit, jotka opittiinkin varsin nopeasti. Ongelmia oli etenkin juuri aloittaneessa luku- ja kirjoitustaidon ryhmässä, mikä oli oletettavaakin. Myös puhelinvastaajaäänitteiden sanasto ja niissä käytettävä kieli oli hankalaa oppijoille, joiden kielitaito oli hädin tuskin EVK:n A1-tasolla. Kaiken kaikkiaan luku- ja kirjoitustaidon koulutuksessa tarvitaan vielä paljon kehittämistyötä oppimateriaalin suhteen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (106 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othersuomi toisena kielenä
dc.subject.otherluku- ja kirjoitustaidon koulutus
dc.subject.otheraikuinen oppija
dc.subject.otherkuullun ymmärtäminen
dc.titlePuhelinvastaajaäänitteisiin liittyviä kuunteluharjoituksia aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon koulutuksessa käytettäväksi : tarvekartoitus, oppimateriaali ja kokeilu
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201406091967
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.date.updated2014-06-09T09:42:30Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysokuullun ymmärtäminen
dc.subject.ysoaikuiset
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysokirjoitustaito
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot