University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Suomalaisten musiikkiartistien markkinointitavat Facebookissa : sisällönanalyysi viiden artistin Facebook-päivityksistä

Thumbnail
View/Open
3.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hytönen, Emma-Karoliina
Date
2014
Discipline
MusiikkitiedeMusicology

 
Työn tarkoituksena oli selvittää, millaista markkinointia suomalaiset artistit käyttävät Facebookissa. Lisäksi selvi-tettiin, onko markkinointiviestintä tutkittavien artistien kohdalla kommunikoivaa. Kolmanneksi tarkoituksena oli tarkastella, toimivatko artistien päivitykset markkinoinnin osana vai onko niillä jokin muu tarkoitus. Tutkimuksen aineisto koostui viiden suomalaisen artistin puolen vuoden Facebook-päivityksistä sekä kaikesta artistien Facebook-sivuilla tapahtuneesta viestinnästä ja kommunikaatiosta yhden kuukauden ajalta. Ai-neistoa tarkasteltiin sisällönanalyysin keinoin markkinoinnin näkökulmasta. Tutkimus osoitti, että suomalaiset artistit käyttivät Facebookissa useita eri markkinointitapoja. Näistä yleisin oli sisältömarkkinointi. Lisäksi havaittiin, että erilaiset markkinointitavat sekoittuivat, ja yhdessä päivityk-sessä saattoi olla käytettynä useampaakin markkinointitapaa. Hyvin usein yhdistettiin kahta suosituinta markki-nointitapaa eli sisältömarkkinointia ja tarinamarkkinointia. Myös tapahtumamarkkinointiin yhdistettiin helposti muita markkinointitapoja. Tämän perusteella voisi päätellä, että monipuolisuus olisi oleellista tutkittavien artistien Facebook-markkinoinnissa. Tutkittavien artistien markkinointiviestinnän kommunikoivuus oli vaihtelevaa. Osalle artisteista kysymyksiin ja kommentteihin vastaaminen oli johdonmukaista, kun taas toiset reagoivat muiden käyttä-jien viesteihin satunnaisemmin. Ottamatta kantaa siihen, ovatko artistien Facebook-päivitykset tarkoitettu alun perin markkinoinniksi vai joksikin muuksi, voidaan olettaa, että ainakin tutkittavien artistien päivitykset toimivat tämän tutkimuksen perusteella osana heidän markkinointiaan. ...
Keywords
artistit markkinointi sosiaalinen media facebook sisällönanalyysi tähteys Sisällönanalyysi viihdetaiteilijat laulajat markkinointiviestintä Facebook
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406061952

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24535]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Yrityksen markkinointi ja asiakaspalvelu Facebookissa 

    Kattelus, Jere (2018)
    Tutkielmassa käsitellään Facebookin tarjoamia keinoja ja ominaisuuksia, joita yritys voi hyödyntää käyttäessään tätä sosiaalisen median alustaa markkinointi- ja asiakaspalvelukanavana. Tällä hetkellä Facebook on maailman ...
  • Business customers' attitudes toward social media marketing 

    Palojärvi, Terhi (2018)
    Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka markkinointia sosiaalisessa mediassa voidaan toteuttaa yritysten välisillä (business-to-business, b2b) -markkinoilla sekä miten potentiaalinen markkinointikanava sosiaalinen ...
  • Taidemusiikin markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa : tapaustutkimus Jyväskylä Sinfoniasta 

    Rönkä, Petra (2015)
    Taidemusiikin markkinointiviestintä ilmiönä ei ole uusi: sen juuret ovat 1800-luvulla alkaneessa taidemusiikin murroksessa. Taidemusiikin markkinointiviestintä on verrattavissa muihin musiikkia koskeviin teksteihin. Keskeistä ...
  • Sponsorointiin liittyvä markkinointiviestintä jääkiekon Liigaseurojen sosiaalisen median yhteisöpalveluissa 

    Laitinen, Mikko (2020)
    Tutkimuksen tavoitteena on kuvata, miten jääkiekon Liigaseurat hyödyntävät sosiaalisen median yhteisöpalveluja sponsorointiin liittyvässä markkinointiviestinnässä ja millaisia näkökulmia niiden käyttöön liitetään. Lisäksi ...
  • Yhteisöviestinnän opiskelijoiden asenteet yksityisyyden hallintaa kohtaan Facebookissa työelämäkontekstissa 

    Rantala, Mikko (2012)
    Tällä tutkielmalla pyritään selvittämään, miten Jyväskylän yliopiston yhteisöviestinnän opiskelijat suhtautuvat yksityisyyden hallintaan sosiaalisen median yhteisöpalvelu Facebookissa. Tutkielmasta saadaan hyödyllistä uutta ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre