"Jos mää en olis koulussa, mää en olis tienny mitään" : maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia suomalaisesta koulusta
Karjalainen, Heli. ”Jos mää en olis koulussa, mää en olis tienny mitään” MAAHANMUUTTAJAOPPILAIDEN KOKEMUKSIA SUOMALAISESTA KOULUSTA. Erityispedagogiikan pro gradu –työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2014. 67 sivua. Julkaisematon.
Maahanmuuttajien määrä on lisääntynyt Suomessa viime vuosien aikana runsaasti. Samalla myös maahanmuuttajaoppilaiden määrä on lisääntynyt kouluissamme. Maahanmuuttajaoppilaiden sopeutumiseen vaikuttavat useat eri tekijät, kuten vanhemmilta saatu tuki tai uuteen kieleen liittyvät haasteet. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää maahanmuuttajaoppilaiden omia kokemuksia kouluun sopeutumisestaan. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat voisivat oppilaiden itsensä mukaan helpottaa heidän opiskeluaan sekä millaisena oppijana maahanmuuttajaoppilaat näkevät itsensä.
Tutkimus on laadullinen ja se toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Tutkimuksen aineisto koostuu seitsemän alakouluikäisen maahanmuuttajaoppilaan yksilöhaastatteluista. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin teemoittelua apuna käyttäen tutkimusongelmien mukaisesti.
Tutkimuksen mukaan maahanmuuttajaoppilaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä koululta ja opettajilta saamaansa tukeen. Oppilaiden kouluviihtyvyyteen vaikutti eniten kaveruussuhteet. Muita maahanmuuttajaoppilaiden oppimista tukevia asioita olivat positiivinen suhtautuminen suomen kielen opiskeluun sekä vanhemmilta saatu tuki ja positiivinen tulevaisuudenkuva. Suurimpia oppilaiden kohtaamia haasteita olivat puolestaan puutteellinen kielitaito sekä riitatilanteet oppilaiden kesken. Yksi tutkimuksen tarkoituksista oli selvittää millaisena oppijana maahanmuuttajaoppilaat näkevät itsensä. Tutkimuksen mukaan oppilaat kokivat pärjäävänsä koulussa, mutta kokivat samalla, että heillä oli paljon parantamisen varaa. Metakognitiivisia taitoja ja minäpystyvyyttä käsitteleviin kysymyksiin vastattiin paikoin suppeasti ja kielteisesti.
Tulevaisuudessa olisi hyvä kiinnittää huomiota maahanmuuttajaoppilaiden metakognitiivisiin taitoihin ja niiden harjoittamiseen.
...
Muu nimeke
Maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia suomalaisesta koulustaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29424]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kun maahanmuuttajaoppilas ja luokanopettaja kohtaavat : maahanmuuttajaoppilaiden ja luokanopettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaiden sopeutumisesta suomalaiseen kouluun
Häkkinen, Johanna; Koskela, Johanna (2000) -
"...se on semmone mukava ope - mukava ja rento ja pitää hyvin huolta meistä kaikista siellä tunneilla..." : maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia liikunnanopettajista koululiikuntatunneilla
Moisio, Mirva; Peltoniemi, Johannes (2014)Moisio, M & Peltoniemi, J. 2014. ”…se on semmone mukava ope – mukava ja rento ja pitää hyvin huolta meistä kaikista siellä tunneilla…” Maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia liikunnanopettajista koululiikuntatunneilla. ... -
Jyväskyläläisten maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia hyvinvoinnistaan
Sandhu-Ovaska, Mariam (2001) -
Maahanmuuttajalasten sopeutuminen yleisopetukseen : luokanopettajien näkemyksiä
Turunen, Minna (2013)Pro gradu –työssäni tutkin alakouluikäisten maahanmuuttajaoppilaiden luokanopettajien näkemyksiä maahanmuuttajalasten sopeutumisesta yleisopetukseen. Tutkimusongelmani olivat maahanmuuttajaoppilaan sosiaalinen asema luokassa, ... -
Maahanmuuttajaoppilaan opettamisen rikkaus ja raskaus : perusopetuksen 1.-6.-luokan luokanopettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaiden opettamisesta yleisopetuksen luokassa
Jauhiainen, Niina; Luostarinen, Sirpa (2004)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.