dc.contributor.author | Alppi, Markus | |
dc.date.accessioned | 2014-05-28T06:47:44Z | |
dc.date.available | 2014-05-28T06:47:44Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43580 | |
dc.description.abstract | Kartoitan pääpiirteittäin oppimiskäsityksiä, hyvän oppimisympäristön, menetelmän ja materiaalin ominaisuuksia. Selvitän kuvionuottimenetelmän taustaa ja nykytilannetta ja kuvaan menetelmän tapaa merkitä musiikin peruselementtejä. Selvitän, miksi menetelmä on niin tehokas, että sen avulla oppii nopeasti soittamaan sellainenkin, jolla on oppimisvaikeuksia. Pohdin, voisiko kuvionuotteja käyttää perusopetuksessa erilaisten oppijoiden menetelmänä ja opettajan roolia uusien toimintatapojen oppijana.
Erilaiset oppijat edellyttävät yksilöllisiä menetelmiä ja materiaaleja, jotta oppimistavoitteet saavutetaan, myös musiikissa. Opetusmenetelmän pitää vastata muun muassa oppijan kognitiivisiin edellytyksiin ja tarpeisiin. Opettajat ja opettajaksi opiskelevat tarvitsevat uusia toimintatapoja, uusia menetelmiä.
Oppimisen ja opetuksen perusteisiin tutustuin kirjallisuuden avulla. Kuvionuottimenetelmään perehdyin kirjallisuuden ja luentojen lisäksi haastattelemalla Kaarlo Uusitaloa ja Markku Kaikkosta vieraillessani Musiikin erityispalvelukeskus Resonaarissa ja havainnoimalla kuvionuottien käyttöä ammatillisessa erityisopetuksessa.
Kuvionuottimenetelmä vakuutti. Sen avulla voi periaatteessa merkitä kaiken saman informaation kuin perinteisellä nuottikirjoituksella ja se on sovellettavissa periaatteessa kaikkiin soittimiin. Kuvionuotit on universaali, konkreettinen ja nähtävissä oleva, spatiaalista avaruutta hyödyntävä yksiulotteinen notaatiosysteemi, joka perustuu luokittelukognition käyttöön. Selkeät, tunnistettavat merkit, värit ja muodot, on helppo erottaa toisistaan. Systemaattisen menetelmän avulla oppija voi ymmärtää musiikin rakenteita. Kuvionuoteista on helppo siirtyä perinteisen nuottikuvan käyttöön. Menetelmän avulla kaikki voivat oppia soittamaan ja osallistua musiikilliseen toimintaan, mikä auttaa yksilöä toimimaan ympäristössään.
Menetelmä on levinnyt, ulkomaillekin, mutta sitä ei vielä tunneta riittävästi Suomessakaan. Se on yksi hyvä pedagoginen ratkaisu muuttuvan koulun opetushaasteisiin. Erityisopetuksen lisäksi sitä kannattaa hyödyntää perusopetuksessa niin musiikin kuin muidenkin aineiden opetuksen välineenä ja tukena. Sekä musiikin- että luokanopettajaopiskelijoille menetelmästä voi olla paljon hyötyä. Jokainen opettaja voi ottaa käyttöönsä uuden toimintatavan. | fi |
dc.format.extent | 42 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | musiikkikasvatus | |
dc.subject.other | musiikinopetus | |
dc.subject.other | opetusmenetelmä | |
dc.subject.other | notaatiojärjestelmä | |
dc.subject.other | kuvionuotit | |
dc.subject.other | erilainen oppija | |
dc.subject.other | innovaatio | |
dc.title | Kuvionuottimenetelmä : mahdollisuus koulun musiikinopetuksessa | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201405281854 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.date.updated | 2014-05-28T06:47:45Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |