University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yritysvastuuviestintä : tapaustutkimus hyvämaineisen perheyrityksen yritysvastuuviestinnästä: Oy Gustav Paulig AB : kuluttaja-asiakasnäkökulma

Thumbnail
View/Open
2.5Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rantanen, Pasi
Date
2014
Discipline
YrittäjyysEntrepreneurship

 
Yritysvastuuviestinnällä viestitään yrityksen yritysvastuusta sidosryhmille. Suomalaiset perheyritykset ovat varovaisia viestiessään omasta yritysvastuustaan. Perheyrityksissä mielletään vastuullisen toiminnan olevan vastuullisten tekojen tekemistä, mikä on luontaista perheyrityksille. Perheyritykset eivät siten tunnista yritysvastuuviestintään sisältyvää kilpailuetumahdollisuutta. Teoreettinen viitekehys rakentuu sidosryhmäteorian avulla. Yrityksen vastuullinen toiminta synnyttää luottamusta sidosryhmäsuhteissa, mistä muodostuu yritykselle hyvä maine. Hyvästä maineesta yritys hyötyy parantuneena kilpailukykynä. Maineen raken-tuminen vaatii yrityksen toimien lisäksi viestintää, jonka avulla sidosryhmille kerrotaan vastuullisesta toiminnasta. Yritysvastuuviestintää lähestytään laadullisella tutkimusot-teella, tapaustutkimuksen menetelmin. Tutkimus toteutettiin hyvämaineisen perheyri-tyksen, Oy Gustav Paulig Ab:n, yrityksen verkkosisältöjen vastuuviestintää analysoiden, kuluttaja-asiakkaan näkökulmasta. Tapaustutkimus osoitti, että hyvämaineinen perheyritys viestii aktiivisesti ja erilai-sia sähköisiä viestintäkanavia hyödyntäen yritysvastuun arkisista teoistaan kuluttaja-asiakkaille. Yritys tunnistaa sidosryhmävuoropuhelun avulla kuluttaja-asiakkaiden vas-tuullisuuden vaateet ja siitä viestimisen odotukset. Kuluttaja-asiakkaiden vastuullisuus-odotukset ohjaavat yritysvastuuviestintää. Yrityksen eri sidosryhmiä hyödynnetään yri-tysvastuuviestien kertojina. Yritysvastuu tunnistetaan Pauligilla yrityksen kilpailukykytekijäksi. Yrityksen ta-loudellinen vastuu koetaan edellytykseksi ympäristövastuun ja sosiaalisen vastuun to-teuttamiselle, mutta toisaalta vastuullinen toiminta koetaan keinoksi taloudellisen me-nestyksen saavuttamisessa. Luottamuksen sidosryhmäsuhteissa viestitään olevan edel-lytys hyvän maineen syntymiselle ja taloudelliselle menestymiselle. ...
 
CSR (corporate social responsibility) communication is a means for firms to communicate CSR to their stakeholders. Finnish family firms are cautious to communicate their CSR. The family firms perceive to be responsible by conduct of responsible deeds , which is inherent in family businesses. Therefore family firms are not recognized the opportunity of competitive advantage from CSR communication. The theoretical framework is based on stakeholder theory. The responsi-ble action of firm generates confidence in stakeholder relations, which generates a good reputation to the firm. The good reputation will improve a competiti-veness of company. It is needed to both good deeds and communication of firm’s responsibe actions to stateholders to get a good reputation for the firm. CSR communication is approached by a qualitative one case study research strategy. The study was conducted with a reputable family firm, Gustav Paulig Ltd 's corporate web communications and analyzing the CSR communication the point of consumer. The case study showed that a reputable family-owned company is actively communicating its CSR and various digital communication channels are utili-zed to communication of CSR to consumers. The company recognizes by stake-holder dialogue the expectations of CSR and its communication of consumers. CSR communication is guided by expectation of consumers. The company utili-zes in CSR communication a variety of stakeholdes. CSR are recognized a company’s competitive factor in Paulig. Company's economic responsibility is perceived as a condition for environmental and social responsibility implementation , but on the other hand responsible actions as a way to financial success. Paulig communicates trust in stakeholder relations post to be a prerequisite for good reputation and economic success. ...
 
Keywords
yhteiskuntavastuu yritysvastuu yritysvastuuviestintä sidosryhmäteoria luottamus maine kilpailukyky yrittäjyys perheyrittäjyys kuluttaja-asiakas Tapaustutkimus viestintä perheyritykset kuluttajat asiakkaat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405271840

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23362]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Tekeminen innostaa" : työntekijöiden psykodynamiikka pienen perheyrityksen sukupolvenvaihdokseen liittyvissä muutoksissa 

    Savolainen, Sari (University of Jyväskylä, 2014)
  • Kuunteleminen vastuullisuuden ja luottamuksen rakentajana : esimerkkinä journalismin yhteiskuntavastuu 

    Hautakangas, Mikko; Gerlander, Maija (ProCom ry, 2021)
  • Perheyrittäjyys ja avioero : perheyrityksen omistus ja liiketoiminta perheen hajotessa pariyrittäjien avioeron takia: case Annulin Neule Ky 

    Hiltunen, Johanna (2001)
  • Sidosryhmät pörssiyhtiöiden ja listaamattomien yhtiöiden yhteiskuntavastuun raportoinnissa 

    Piippanen, Elina (2021)
    Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka sidosryhmät määritellään ja huomioidaan pörssiyhtiöiden ja listaamattomien yhtiöiden yhteiskuntavastuun raportoinnissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös, miten yhtiöt suoriutuivat sosiaalisen ...
  • Yrittäjyys ja perheyrittäjyys "Seniori-Suomessa" 2010-luvulla 

    Römer-Paakkanen, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2004)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre