Kybertekstin siniset meret : kirjatuotteen mahdollisuuksia kybertekstiteorian näkökulmasta
Tutkielman tavoitteena on pohtia, millaisilla tavoilla kirjallisuutta ja kirjatuotetta voidaan kehittää vastaamaan muuttuvien kirjamarkkinoiden vaatimuksiin. Tarkoituksena ei ole rakentaa valmista kirjatuotetta vaan tuoda esiin joitakin keinoja, joilla kirjatuotteen mahdollisuuksia voidaan tutkia. Tutkimuskysymys on: "Miten kirjatuotteita voidaan kehittää vastaamaan kirja-alan muutospaineisiin?" Tutkimuskysymyksen alakysymykseksi nousee: "Millaisia kehitetyt kirjatuotteet voisivat olla?"
Keskeisiksi teorioiksi valikoituvat sinisen meren strategia (Kim & Mauborgen 2006), kybertekstiteoria (mm. Aarseth 1997; Eskelinen 2002) ja kybertekstitypologia (Aarseth 1997). Kybertekstitypologian avulla muodostetaan neljä mediapositiota: perinteinen romaani, metafiktiivinen ryhmäromaani, skenaarioleikittely ja paranoidinen tekstiseikkailu. Mediapositioiden arvo uudenlaisina kirjatuotteina arvioidaan hyvän sinisen meren strategian kriteereillä, joita ovat erilaisuus, painopiste ja mieleenpainuva motto.
Tutkimustulokset osoittavat, että kirjatuotteita voidaan kehittää kybertekstitypologian avulla. Kehitetyt mediapositiot voivat toimia pohjana uudenlaisille kirjatuotteille. Kolme uutta mediapositiota – metafiktiivinen ryhmäromaani, skenaarioleikittely ja paranoidinen tekstiseikkailu – lienevät toteutettavissa. Jotta kirjatuotteen mahdollisuuksia voitaisiin kartoittaa laajemmin, teoreettista viitekehystä olisi hyvä laajentaa kybertekstiteorian ulkopuolelle. Jatkotutkimusehdotuksena esitetään, että yleisön, mediumin ja genren käsitteet tuodaan mukaan sinisten merien hahmotteluun, tutkimusta laajennetaan lukijatutkimukseen sekä asiantuntijahaastatteluihin ja kirjatuotteen mahdollisuuksia tutkitaan myös kirjoittamalla tekstejä käytännössä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mahdollisuuksia, velvollisuuksia ja uhkia : kehysanalyyttinen tarkastelu kuntien kotouttamistyöstä sosiaalityöntekijöiden, organisaation ja maahanmuuttajien näkökulmasta
Seppälä, Maria (2017)Tiivistelmä Mahdollisuuksia, velvollisuuksia ja uhkia. Kehysanalyyttinen tarkastelu kuntien kotouttamistyöstä sosiaalityöntekijöiden, organisaation ja maahanmuuttajien näkökulmasta Seppälä Sirpa Maria Yhtei ... -
Kuluttajien henkilökohtaiset arvot markkinoinnin näkökulmasta
Okkonen, Helena (2002) -
Työttömyysputki : puolesta ja vastaan diskursiivisen hallinnan näkökulmasta
Pakkala, Hannu (2014)Työttömyysputki, eläkeputki tai työttömyyseläkeputki on sosiaalipoliittinen järjestely, jonka juuret ovat jo 1970-luvulla luodussa työttömyyseläkejärjestelmässä. Järjestelyn perimmäisenä tarkoituksena on ollut turvata ... -
Strategisen muutoksen merkityksellistäminen pankkiorganisaation työntekijöiden näkökulmasta
Tapaninen, Antto (2018)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on laadullisesti kartoittaa, kuvailla ja ymmärtää, kuinka strateginen muutos merkityksellistyy suomalaisessa pankkiorganisaatiossa. Tutkielmassa keskitytään tarkastelemaan työntekijöiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.