Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKurki, Pekka
dc.date.accessioned2014-05-26T11:30:34Z
dc.date.available2014-05-26T11:30:34Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1435898
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43557
dc.description.abstractKuvat ovat kiistattomasti olennainen osa ihmisen kokemusmaailmaa ja kommunikointia, ja ne ovat tärkeä osa etenkin luonnontieteitä, joissa kuvallisella ilmaisulla on aina ollut merkittävä asema niin asiantuntijoiden kuin oppilaidenkin kommunikoinnissa. Kulttuurin ja oppikirjojen kuvallistumisen myötä nykyiset oppikirjat voidaan nähdä yhä selkeämmin multimediaoppimisen materiaaleina, joissa tietoa välitetään ja ymmärrystä rakennetaan sekä tekstin että kuvien välityksellä. Tässä tutkimuksessa selvitetään luokitteluun perustuvan kuva-analyysin avulla, miten kuvia käytetään tekstin rinnalla yläkoulun ja lukion fysiikan oppikirjojen liikettä ja voimaa käsittelevissä kappaleissa. Tutkimusaineiston kuvat luokitellaan tyypin, tehtävän, kuvatekstin ja kuvan sijoittelun mukaan, minkä lisäksi selvitetään tekstin yhteydessä käytettyjen kuvien määrä ja miten kuviin viitataan tekstissä. Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä tietoa fysiikan oppikirjoissa käytettävistä kuvista sekä kuvituksen roolista ja tehtävistä tiedon välittämisessä ja ymmärryksen rakentamisessa oppikirjatekstin rinnalla. Näin pyritään lisäämään myös ymmärrystä kuvien roolista luonnontieteiden oppimisessa. Tutkimus osoittaa liikkeen ja voiman kuvituksen painottuvan realistisiin kuviin ja etenkin valokuviin. Kuvien määrä lisääntyy oppikirjoissa luokkatason kasvaessa, jolloin myös graafien ja erilaisten vektorikaavioiden osuus kuvituksessa kasvaa. Lisäksi kuvituksen merkitys tekstin sisältöjen esittämisessä, selittämisessä ja täydentämisessä kasvaa luokkatason noustessa. Yläkoulussa kuvituksen pääasiallisia tehtäviä ovat tekstin sisältöjen esittäminen ja havainnollistaminen sekä tekstin somistaminen. Lukion oppikirjoissa kuvituksen tehtävät painottuvat selvemmin tekstin sisältöjen esittämiseen. Nämä tulokset osoittavat kuvituksen roolin korostuvan tekstin rinnalla tiedon välittämisessä ja ymmärryksen rakentamisessa luokkatason noustessa. Tutkimuksen tulokset paljastavat erilaisia valintoja, joilla kuvituksen tiedollista roolia suunniteltaessa on pyritty huomioimaan oppilaan ajattelun kehitystaso ja mahdolliset kuvanlukutaidot. Tästä huolimatta fysiikan oppikirjojen kuvituksessa on kehitettävää etenkin kuvatekstien käytössä ja kuviin viittaamisessa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (80 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheroppikirja
dc.subject.otherkuvitus
dc.subject.otheroppikirjakuvat
dc.subject.otheroppikirjakuvitus
dc.titleLiikkeen ja voiman kuvitus yläkoulun ja lukion fysiikan oppikirjoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201405261828
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosFysiikan laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Physicsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineFysiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysicsen
dc.date.updated2014-05-26T11:30:35Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi4021
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysokuvitus
dc.subject.ysokuvat
dc.subject.ysooppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot