Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTurunen, Saara
dc.contributor.authorTähti, Marianne
dc.date.accessioned2014-05-24T05:53:08Z
dc.date.available2014-05-24T05:53:08Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43539
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, mitä lapset ajattelevat lukukoiratoiminnasta. Tutkimuskysymykseksi muodostui, millaisia merkityksiä lapset antavat lukukoiratoiminnalle. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, onko lukukoiratoiminta tavoitteellista ja tarkoituksenmukaista. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin kansainvälisiä lukukoiratoimintaa koskevia tutkimuksia. Lisäksi kartoitettiin lukukoiratoiminnan asemaa Suomessa. Tämän laadullisen tapaustutkimuksen aineistona oli kuuden lapsen haastattelut. Kaikilla tutkittavilla lapsilla oli erityisen tuen päätös. Sen ohella haastateltiin heidän opettajaansa ja havainnoitiin lukukoiratuokiota. Haastattelut analysoitiin fenomenografisesti. Lukukoiratoiminnalle annetut merkitykset olivat pääasiassa myönteisiä. Lukukoiratoiminnalla voi olla lapsille esimerkiksi motivoiva, lukemista helpottava, myönteisiä tunteita herättävä ja sosiaalisia paineita poistava merkitys. Toisaalta he voivat kokea sen merkityksettömäksi. Havainnoidun lukukoiratuokion perusteella voidaan todeta, että tuokio pitäisi rakentaa vastaamaan tarkemmin asetettuja tavoitteita. Tämä saattoi osaltaan vaikuttaa lasten merkityksenantoihin. Lukukoiratoiminta voi olla lapsille merkityksellistä lukemisen harjoittelua, minkä vuoksi toiminnalla on mahdollisesti pedagoginen arvo. Lukukoira saattaisi sopia erityisen hyvin oppilaille, joilla on ongelmia lukemisessa tai motivaation puutetta. Lukukoiratoiminnalla voi olla lapsille myönteisiä merkityksiä, vaikka toiminta ei olisi aivan tarkoituksenmukaisesti järjestetty. Struktuureihin keskittymällä toimintaan voisi saada lisää tavoitteellisuutta.fi
dc.format.extent47
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherlukukoira
dc.subject.othereläinavusteinen terapia
dc.subject.otherlukeminen
dc.subject.othermotivaatio
dc.subject.othermerkitykset
dc.subject.otherlasten haastattelu
dc.title"Ei tarvii lukee yksin" - lasten antamia merkityksiä lukukoiratoiminnalle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201405241806
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.date.updated2014-05-24T05:53:08Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot