dc.contributor.author | Väisänen, Ari-Pekka | |
dc.date.accessioned | 2014-05-23T13:01:31Z | |
dc.date.available | 2014-05-23T13:01:31Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43536 | |
dc.description.abstract | Vaikka videopelit ilmiönä ovat olleet osa kulttuuriamme jo useiden vuosikymmenten ajan, niihin liittyvää tutkimusta on tehty varsin vähän. Lisäksi suurin osa olemassa olevasta, oppimiseen liittyvästä tutkimuksesta keskittyy teoriaan käytännön ilmiöiden tutkimisen sijaan. Varsinkin kielten oppimista käsittelevä tutkimus on vielä puutteellista. Videopelit mediana ovat kehittyneet paljon erityisesti 2000-luvulla ja niiden mahdollisuudet opetuksessa yleisesti tulisi kuitenkin selvittää.
Tämän tutkielman lähtökohtana on tutkia yläkouluoppilaiden videopelaamisen määrän vaikutusta heidän englannin kielen taitoonsa, sekä eroja eri videopelityyppien pelaajien englannin taidossa. Tutkielmassa kielitaidon merkkinä käytetään englannin kielen kouluarvosanaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselytutkimuksella, joka teetettiin kahdelle yläkoululuokalle keväällä 2014. Tutkielmaan osallistuneet ryhmät olivat yläkoulun 8. ja 9. luokalla ja he olivat opiskelleet englantia 6-7 vuoden ajan. Kyselyyn vastasi yhteensä 31 henkilöä. Tutkimuskysymykset koskivat oppilaiden harrastustottumuksia, erityisesti heidän videopelitottumuksiaan.
Kyselyn pienestä otannasta johtuen tutkimuksen tulokset eivät ole tilastollisesti merkitseviä. Tästä huolimatta tulokset osoittavat, että yläkouluoppilaiden kielen keskiarvosanan ja videopelaamisen määrän välillä näyttää olevan positiivinen korrelaatio. Oppilailla jotka pelasivat ryhmän keskiarvoa enemmän videopelejä oli myös keskiarvoa korkeampi englannin arvosana, kun taas keskiarvoa vähemmän pelaavilla oppilailla oli keskiarvoa alhaisemmat arvosanat. Lisäksi eri videopelityyppien pelaajien välillä havaittiin eroja heidän englannin kielen arvosanassaan. Ainoastaan massiivimoninpelien ja roolipelien pelaajien arvosana oli kaikkien vastaajien keskiarvoa korkeampi.
Vaikka tuloksia ei voidakaan yleistää koskemaan kaikkia oppilaita, kannustavat tulokset lisäämään videopelien ja pelillisten elementtien hyödyntämistä osana kielten opetusta. Nykyään oppilaita kehotetaan käyttämään muun muassa elokuvia ja TV-sarjoja, kirjoja ja muuta mediaa kielitaitojensa kehittämiseksi. Myös videopelien mahdollisuudet opettamisen ja oppimisen kannalta tulisi tiedostaa tulevaisuudessa paremmin. | fi |
dc.format.extent | 21 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | video games | |
dc.subject.other | language learning | |
dc.subject.other | video game types | |
dc.subject.other | questionnaire | |
dc.title | Video games in language learning : the way to the next level of language competence? | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201405231803 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2014-05-23T13:01:31Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |