Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorVäisänen, Ari-Pekka
dc.date.accessioned2014-05-23T13:01:31Z
dc.date.available2014-05-23T13:01:31Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43536
dc.description.abstractVaikka videopelit ilmiönä ovat olleet osa kulttuuriamme jo useiden vuosikymmenten ajan, niihin liittyvää tutkimusta on tehty varsin vähän. Lisäksi suurin osa olemassa olevasta, oppimiseen liittyvästä tutkimuksesta keskittyy teoriaan käytännön ilmiöiden tutkimisen sijaan. Varsinkin kielten oppimista käsittelevä tutkimus on vielä puutteellista. Videopelit mediana ovat kehittyneet paljon erityisesti 2000-luvulla ja niiden mahdollisuudet opetuksessa yleisesti tulisi kuitenkin selvittää. Tämän tutkielman lähtökohtana on tutkia yläkouluoppilaiden videopelaamisen määrän vaikutusta heidän englannin kielen taitoonsa, sekä eroja eri videopelityyppien pelaajien englannin taidossa. Tutkielmassa kielitaidon merkkinä käytetään englannin kielen kouluarvosanaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselytutkimuksella, joka teetettiin kahdelle yläkoululuokalle keväällä 2014. Tutkielmaan osallistuneet ryhmät olivat yläkoulun 8. ja 9. luokalla ja he olivat opiskelleet englantia 6-7 vuoden ajan. Kyselyyn vastasi yhteensä 31 henkilöä. Tutkimuskysymykset koskivat oppilaiden harrastustottumuksia, erityisesti heidän videopelitottumuksiaan. Kyselyn pienestä otannasta johtuen tutkimuksen tulokset eivät ole tilastollisesti merkitseviä. Tästä huolimatta tulokset osoittavat, että yläkouluoppilaiden kielen keskiarvosanan ja videopelaamisen määrän välillä näyttää olevan positiivinen korrelaatio. Oppilailla jotka pelasivat ryhmän keskiarvoa enemmän videopelejä oli myös keskiarvoa korkeampi englannin arvosana, kun taas keskiarvoa vähemmän pelaavilla oppilailla oli keskiarvoa alhaisemmat arvosanat. Lisäksi eri videopelityyppien pelaajien välillä havaittiin eroja heidän englannin kielen arvosanassaan. Ainoastaan massiivimoninpelien ja roolipelien pelaajien arvosana oli kaikkien vastaajien keskiarvoa korkeampi. Vaikka tuloksia ei voidakaan yleistää koskemaan kaikkia oppilaita, kannustavat tulokset lisäämään videopelien ja pelillisten elementtien hyödyntämistä osana kielten opetusta. Nykyään oppilaita kehotetaan käyttämään muun muassa elokuvia ja TV-sarjoja, kirjoja ja muuta mediaa kielitaitojensa kehittämiseksi. Myös videopelien mahdollisuudet opettamisen ja oppimisen kannalta tulisi tiedostaa tulevaisuudessa paremmin.fi
dc.format.extent21
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othervideo games
dc.subject.otherlanguage learning
dc.subject.othervideo game types
dc.subject.otherquestionnaire
dc.titleVideo games in language learning : the way to the next level of language competence?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201405231803
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2014-05-23T13:01:31Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot